Uncategorized

Renate Eringa benoemd als interim-voorzitter Codarts Rotterdam

Shape Lees meer
Codarts nieuws

Reactie gezamenlijke kunsthogescholen op rapport Raad voor Cultuur

Het hbo kunstonderwijs heeft met grote belangstelling het advies van de Raad voor Cultuur gelezen over sociale veiligheid binnen de culturele sector en het kunstonderwijs. De kunsthogescholen herkennen de door de Raad voor Cultuur geschetste problematiek en erkennen de rol die ze spelen om sociale veiligheid een integraal onderdeel te laten zijn in de ontwikkeling van de kunstenaars (en cultuurprofessionals) van de toekomst. Het hbo kunstonderwijs is blij dat de inspanningen die de kunsthogescholen gezamenlijk en ieder voor zich reeds leveren om de sociale veiligheid te borgen en te vergroten door de Raad voor Cultuur zijn opgemerkt. Tegelijkertijd zijn wij al volop bezig met het doorvoeren van veranderingen die aansluiten bij de bevindingen van de Raad. Wij vinden het belangrijk te benadrukken dat dit nooit klaar is en dat wij er als kunstonderwijs bewust en voortdurend aan blijven werken. De kunsthogescholen hebben veel werk gemaakt van het versterken van de structuren die grensoverschrijdend gedrag moeten tegengaan. Resultaat daarvan was onder andere de presentatie in mei 2021 door het hbo kunstonderwijs van de ‘Contouren Code Sociale Veiligheid’ aan toenmalig minister Van Engelshoven. Wij wijzen onze medewerkers en studenten actief op gedragscodes, zijn aan de slag met het beter zichtbaar maken van vertrouwenspersonen en klachtencommissies, scherpen reglementen aan en maken deze duidelijker vindbaar. De dialoog geeft openheid aan en alertheid voor sociale veiligheid. Aandacht hiervoor is een constante bij de kunsthogescholen. Uiteraard is de didactiek van het afbreken en het weer opbouwen van de kunststudent, zoals die in het verleden bij sommige hogescholen voorkwam, voor allen inmiddels onacceptabel; het mag geen plaats meer hebben in het moderne kunstonderwijs. Met trainingen op het gebied van didactiek en sociale veiligheid, doordringen we onze docenten, ook die met kleine aanstellingen, ervan dat grensoverschrijdend gedrag, (seksuele) intimidatie, agressie en geweld, pesten en discriminatie ontoelaatbaar zijn. Het onderwijsklimaat is …

Shape Lees meer
Codarts nieuws

Visitaties bachelors Muziek en Docent Muziek succesvol verlopen

Donderdag 16 en vrijdag 17 juni 2022 zijn de bacheloropleidingen Muziek en Docent Muziek van Codarts gevisiteerd. Na bestudering vooraf van de eerder ingeleverde positiebepalingen en examenopnames hebben de visitatiepanels tijdens deze dagen gesproken met (delegaties van) bestuur en management, studenten, docenten, alumni/werkveldvertegenwoordigers en examencommissie. Ook hebben beide opleidingen zichzelf kunnen laten zien in de vorm van een showcase met diverse optredens. Beide panels waren enthousiast over wat ze hebben gezien en gehoord en zullen adviseren de accreditaties weer met zes jaar te verlengen. Het voor beide opleidingen aangevraagde bijzonder kenmerk Interdisciplinariteit wordt door de panels gezien als een uitermate relevante ontwikkelingsrichting waarmee al een goed begin is gemaakt, maar die nog wel om verdere aanscherping en uitwerking vraagt. Ook hebben de opleidingen zeer bruikbare feedback gekregen: voor beide bachelors om extra te letten op de diversiteit van docententeams en studentenpopulatie, voor de bachelor Muziek daarnaast om aandacht te besteden aan de roostering, zorg te hebben voor de docenten (gesprekscyclus) en goed te kijken naar visie, cultuur en organisatiestructuur in hun onderlinge samenhang. Op beide dagen waren er bovendien expliciete en welgemeende complimenten voor het werk van de examencommissie.

Shape Lees meer
Codarts nieuws

Codarts Student Life genomineerd voor Nederlandse Hogeronderwijspremie

Codarts Student Life is één van de zes onderwijsteams uit het hoger beroepsonderwijs en het wetenschappelijk onderwijs die zijn genomineerd voor de Nederlandse Hogeronderwijspremie 2022.

Shape Lees meer
Uncategorized

INTERVIEW WINNAAR ERASMUS JAZZ PRIJS 2022

Muziek van Teja Poljanšek en Eleutheria past niet in een hokje Teja Poljanšek en haar band Eleutheria wonnen in april de Erasmus Jazz Prijs 2022. Voor Teja was het een bevestiging van de groei die ze doormaakte sinds ze in 2018 begon aan de jazzopleiding bij Codarts. “De afgelopen twee jaar zijn we met de band een bepaalde richting ingeslagen. Het is mooi als je daar waardering voor krijgt van de jury en het publiek.”Teja kwam vier jaar geleden vanuit haar geboorteland Slovenië naar Rotterdam. “Een bekende Sloveense zangeres studeerde ook bij Codarts”, vertelt ze. “Sinds de middelbare school speelde ik ook met het idee. Dat zou leuk zijn. Maar tegelijkertijd ook spannend, in het buitenland en ver van huis.” Niettemin besloot ze een poging te wagen. Ze stuurde video’s van drie songs in en mocht op auditie komen. Dat ging zo goed dat ze werd aangenomen.Muzikale wortels“Ik ben van kinds af al met muziek bezig”, vertelt ze. “Ik kom uit een muzikaal gezin; mijn oudere broer en zus zijn beide professioneel muzikant en we speelden al jong samen.” Toen ze 6 was, begon ze met accordeonlessen. Vanaf haar 10e volgde ze ook zanglessen. Ze zong in koren en zanggroepen, vooral pop- en folkmuziek en Sloveense muziek. Jazzmuziek kwam pas relatief laat haar wereld binnen, aan het einde van de middelbare school.“Toen ik in aanraking kwam met jazz, intrigeerden de harmonische en ritmische concepten me”, zegt Teja. “Het duurde even voordat ik het op waarde wist te schatten. Het genre geeft je als zanger veel vrijheid, zowel ritmisch als harmonisch. Ik vond het geweldig om de grote zangeressen uit de jazz te horen, zoals Ella Fitzgerald, Shirley Horn, Sarah Vaughan en Nancy Wilson. Maar ik hou ook van zangeressen van nu, zoals Yebba. Dat is wel niet strictly jazz, maar haar …

Shape Lees meer
Student Life

Het gezondheidsprogramma Student Life bestaat tien jaar!

‘Student Life maakt studenten in de podiumkunsten zelfbewust, weerbaar en zelfredzaam’ Dit jaar bestaat het Codarts-programma Student Life tien jaar. In 2012 werden de eerste stappen gezet op weg naar een integraal programma rondom het welzijn en de fysieke en mentale gezondheid van studenten in de podiumkunsten. Tien jaar later staat er een toonaangevend, studentgericht programma op het gebied van gezondheid en talentontwikkeling – volledig geïntegreerd in de verschillende opleidingen van dans, circus en muziek tot muziektheater en kunsteducatie. Hoofd Student Life Stephanie Keizer-Hulsebosch: ‘De toekenning van de Hogeronderwijspremie 2022 door het ministerie van OC&W is een prachtige erkenning!’ ‘Op welke manier kan ik nog hogere sprongen maken?’ ‘Hoe kan ik mijn energie beter managen met hulp van mijn voeding?’ ‘Hoe ga ik om met de enorme stress die ik steeds ervaar voor een optreden?’ Het zijn drie willekeurige vragen waarmee Codarts-studenten terecht kunnen bij het Performing Arts Health Centre, onderdeel van het Student Life programma van de kunsthogeschool. Een uniek ‘Team Around The Artist’ (TATA-benadering) helpt studenten om zelfbewust, weerbaar en zelfredzaam te zijn en het maximale uit hun potentieel te halen tijdens hun opleiding. Dit ter voorbereiding op de hoge eisen die een carrière in de professionele dans-, muziek- of circuswereld stelt.   Steeds een stap verder Stephanie Keizer-Hulsebosch: ‘In 2012 zijn we officieel gestart met Student Life. Daarvoor hadden we wel een aanbod op het gebied van gezondheid in huis, denk aan een eigen fysiotherapeut. Maar dit aanbod was gefragmenteerd, zonder gedeelde visie en met name zeer reactief, platgezegd ging het om pleisters plakken. Sinds 2012 zijn we meer en meer proactief gaan handelen om blessures en mentale gezondheidsproblemen te voorkómen, om daarna nog een stap verder te zetten. Met Student Life maken we onze studenten op alle fronten bewust van hun eigen fysieke en mentale gezondheid, ze leren zichzelf en hun …

Shape Lees meer
Student Life

Codarts Student Life wint Nederlandse Hogeronderwijspremie

Het Codarts Student Life team heeft een Nederlandse Hogeronderwijspremie gewonnen. Dat heeft Minister Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap tijdens het jaarlijkse Comeniusfestival op 12 mei bekendgemaakt.  Het Codarts Student Life programma richt zich op studentenwelzijn en het optimaliseren van de fysieke en mentale gezondheid van studenten in de podiumkunsten. Het team ontvangt 500.000 euro (derde prijs) voor het verder ontwikkelen van het programma. Wilma Franchimon, voorzitter College van Bestuur: “Alle lof voor het Codarts Student Life team. Tien jaar geleden zijn afdelingshoofd Stephanie Keizer en haar team gestart met dit innovatieve programma in de podiumkunsten. Inmiddels is het uitgegroeid tot een internationaal toonaangevend programma binnen én buiten de podiumkunsten. Student Life sluit aan bij onze visie dat studentenwelzijn een integraal onderdeel is van talentontwikkeling.” Codarts Student Life  Het Student Life programma is gebaseerd op drie met elkaar verbonden pijlers: onderwijs, ondersteuning en onderzoek. Het programma bestaat uit onder meer een Health & Wellbeing curriculum, (para)medische screening en het monitoren van fysieke en mentale gezondheid, en voorziet in advies en begeleiding bij huisvesting, verzekering en fysieke en mentale klachten. Uniek aan het Student Life programma is dat de bovengenoemde pijlers geen losse entiteiten zijn, maar op geïntegreerde wijze samenwerken. Het onderwijsinitiatief resulteert in minder blessures, minder studie-uitval en verbetert het zelfregulerende vermogen van studenten.  Met de unieke ‘Team Around The Artist’ aanpak wordt de student altijd centraal bijgestaan door het Performing Arts Health Centre, bestaande uit gezondheidsprofessionals met een achtergrond in podiumkunsten of topsport.  Lees hier het interview met afdelingshoofd Stephanie Keizer over 10 jaar Student Life.  De Nederlandse HogeronderwijspremieDe Nederlandse Hogeronderwijspremie is in het leven geroepen om de hoge kwaliteit van het onderwijs op universiteiten en hogescholen te onderschrijven en als waardering voor (docenten)teams die een topprestatie leveren. In 2021 mocht het team van de RASL-minor Re-imaging Tomorrow through Arts and Sciences een Hogeronderwijspremie t.w.v. 500.000 euro in ontvangst …

Shape Lees meer
Codarts nieuws

Eleutheria winnaar Erasmus Jazz Prijs 2022

Eleutheria winnaar van de 26e Erasmus Jazz Prijs 2022. Fotografie door Sean Hitchens Eleutheria is zondag 24 april uitgeroepen tot winnaar van de Erasmus Jazz Prijs 2022.  De prestigieuze prijs voor aanstormend jazztalent werd ook dit jaar georganiseerd door kunsthogeschool Codarts Rotterdam, de Stichting Vrienden van Codarts en Nedspice. De presentatie van de finale was in handen van Maïmouna Rachels, De jury -  Jasper Blom (docent, Conservatorium van Amsterdam), Anette von Eichel (docent, Universiteit voor Muziek en Dans Keulen), Sigrid Paans (Conservatorium Maastricht) en Linda Bloemhard (Codarts) – heeft aan het einde van de middag de winnaar bekendgemaakt. Eleutheria nam het tijdens de finale van de Erasmus Jazz Prijs in een volle Eduard Flipse Zaal van de Doelen op tegen FLIM, Andrew Moreno Trio en Ishtar Quartet. De jury was diep onder de indruk van de kwaliteit van alle acts. Maar de band, onder leiding van de Sloveense vocalist Teja Poljanšek, wist de jury voor zich te winnen door een indrukwekkende performance neer te zetten waarin zij op overtuigende wijze een verhaal wist te vertellen. Hoofdsponsor Nedspice heeft een bedrag ter waarde van €3.000 ter beschikking gesteld voor de winnaar, dit is bedoeld om jong jazztalent een zet te kunnen geven in de richting van het beroepscircuit van de internationale jazzscene. De prijs bleek in het verleden een geweldige opstap voor een aantal succesvolle jazzmusici, onder wie Jan van Duikeren, Bart Wirtz, Louk Boudesteijn, Rik Kraak en Stephanie Francke.

Shape Lees meer
Codarts nieuws

‘Let me be your voice’

In de afgelopen periode zijn de eerstejaarsstudenten van de opleiding Muziektheater aan de slag gegaan met het project 'Let me be your voice'.

 
Shape Lees meer
Achter de schermen

Beurs voor Fleur Heeres (HMD)

Fleur Heeres, leerling van klas 5 havo dans van de Havo/vwo voor Muziek en Dans (HMD), krijgt een beurs van € 2.250 van Stichting Dansersfonds ’79.

Shape Lees meer
Codarts onderzoek

‘Muziektherapie moet je in de praktijk leren’

Muziektherapeut Rita Kárpáti is een alumna van onze opleiding Master of Arts Therapies. Tijdens het Codarts Research Festival 2022 hield ze de lezing ‘What the Ears Can See: Using musical parameters to observe cognitive functioning in stroke rehabilitants’ (‘Wat onze oren kunnen zien: het toepassen van muzikale parameters bij het vaststellen van cognitieve functies bij mensen die van een beroerte herstellen’). “Het gemeenschapsgevoel bij de masteropleiding was iets unieks.” De in Hongarije geboren Rita Kárpáti is een in Nederland werkzame musicus, muziekpedagoog en muziektherapeut. Ze studeerde af in 2021 op een masterscriptie over op muziek gebaseerde klinische observatie van het cognitief functioneren van patiënten na een beroerte. Op dit moment doet ze klinisch werk met cliënten die te maken hebben met niet-aangeboren hersenletsel of die lijden aan Korsakovsyndroom. Ook bestudeert, presenteert en schrijft ze over onderwerpen die te maken hebben met geheugen, cognitie en de klinische toepassing van muziek. Tijdens het Codarts Research Festival 2022, op 17 maart, hield Rita de lezing ‘What the Ears Can See: Using musical parameters to observe cognitive functioning in stroke rehabilitants’ (‘Wat onze oren kunnen zien: het toepassen van muzikale parameters bij het vaststellen van cognitieve functies bij mensen die van een beroerte herstellen’). Afgelopen september gaf ze een iets langere versie van dezelfde presentatie op de Open Research Day van de Master of Arts Therapies (MAT). Rita: “Dat was in feite een ‘samenvatting’ van hoe mijn masterscriptie tot stand is gekomen, voor de huidige lichting MAT-studenten. Omdat die door iedereen positief was ervaren, heeft de opleiding me gevraagd om het nog een keer te doen tijdens het Codarts Research Festival. Ik zei maar al te graag ‘ja’, want dit was eigenlijk mijn eerste presentatie in de context van een professioneel georganiseerde, multidisciplinaire conferentie; een geweldige oefening voor soortgelijke gelegenheden in de toekomst!” Dualiteit tussen observeren en beïnvloedenHet …

Shape Lees meer