Codarts nieuws

Keuzegids 2022: alle bacheloropleidingen predicaat Topopleiding!

Shape Lees meer
Student Life

Recept: Gezond de winter door met deze winterse salade

Op mijn spreekuur zie ik (Sandra, diëtist bij Codarts) regelmatig studenten die veganistisch of grotendeels plantaardig eten en graag willen checken of zij alle voedingsstoffen binnen krijgen die nodig zijn. Het is zeker slim om daar aandacht voor te hebben. Eigenlijk geldt dat voor iedereen, dus ook voor vegetariërs, flexitariërs en vleesliefhebbers. Er zijn een aantal voedingsstoffen waar je extra aandacht aan wilt besteden wanneer je grotendeels of geheel plantaardig eet. Dat zijn: eiwitten, ijzer, calcium, zink, vitamine B2 en vitamine B12. Bijna al deze voedingsstoffen kun je gewoon met je voeding binnen krijgen (zie tips onder het recept). De enige die je moet suppleren als veganist is vitamine B12. Daarnaast is het aan te raden in de wintermaanden een vitamine D supplement te gebruiken, maar dat geldt voor iedereen, wat je ook eet. Dit recept bevat alle eerder genoemde voedingsstoffen in flinke hoeveelheden. Dat wil niet zeggen dat je met dit recept alles binnen hebt wat je nodig hebt op een dag, maar wel dat het een hele goede bijdrage levert. Winterse Salade Ingrediënten voor 2 porties:300 gram zoete aardappel100 gram boerenkool1 medium blik kikkererwten (+- 220 gram uitlekgewicht)100 gram quinoa40 gram gerookte amandelen2 el pompoenpitten40 gram gedroogde cranberry’s/ rozijnen1 el olijfolie1 el virgin olijfolie2 el balsamico azijn2 el sinaasappelsap (zelf geperst of kant- en klaar)1 el agavesiroop Doen: Verwarm de oven voor op 200 graden.Was de zoete aardappel. Schillen kan, maar is niet nodig. Snijd de zoete aardappel in blokjes van +- 1 bij 1 cm. Meng 1 el olijfolie door de aardappelblokjes, voeg naar smaak peper en zout toe en bak ze voor 25 minuten in de oven.Kook de quinoa volgens de instructies op de verpakking.Week de cranberry’s in een klein laagje warm water.Doe de boerenkool in een kom met 1 el virgin olijfolie en masseer de olie in de boerenkool, zodat deze …

Shape Lees meer
Codarts nieuws

Vier Rotterdamse onderwijsinstellingen bundelen krachten

Vier Rotterdamse onderwijsinstellingen bundelen hun krachten met de ambitie om vernieuwend kunstonderwijs aan te bieden. De Willem de Kooning Academie en Codarts slaan de handen ineen op een nieuwe cultuurcampus in Rotterdam-Zuid.

Shape Lees meer
Codarts alumni

Margriet Sjoerdsma wint Edison Publieksprijs

Jazz alumna en Codarts docent Margriet Sjoerdsma heeft een Edison gewonnen, een prestigieuze en de oudste Nederlandse muziekprijs.

Shape Lees meer
Codarts nieuws

Vierdejaarsstudenten Docent Dans over stages in het buitenland

Anne, Isis en Svetlana vertellen ons hun ervaringen Traditiegetrouw vertrokken de vierdejaarsstudenten van de bacheloropleiding Docent Dans in september op stage. Tijdens deze periode dompelen de studenten zich onder in het werkveld en krijgen zij de kans hun opgedane kennis en ervaring als danser en docent in praktijk te brengen. Hoewel het de afgelopen jaren als gevolg van corona lastig was om ver van huis stage te lopen, bleek er dit jaar meer mogelijk en dus stapte een aantal avontuurlijke studenten het vliegtuig in richting een exotische bestemming. Lesgeven, leren en dansen in een totaal andere cultuur én in een ander klimaat is spannend, uitdagend maar ook ontzettend leerzaam. Anne, Isis en Svetlana bemachtigden stageplaatsen in Panama en Tanzania en vertellen hierover in een kort verhaal en in een zelfgemaakte vlog. Anne Slingerland over haar stage in PanamaIk ben Anne Slingerland, een drieëntwintigjarige student Docent Dans. In september begon ik aan mijn stage in Panama. Ik heb twee maanden lang lesgegeven en gedanst in Panama-City. Via een community arts project in maart vorig jaar ben ik in contact gekomen met Programa Enlaces, een van de organisaties waar ik les ben gaan geven. Ik vond het geweldig om met de studenten te werken tijdens het project en wilde graag met ze blíjven werken, dus ik mailde deze organisatie en vroeg of ik vrijwilliger kon worden. Gelukkig zeiden ze JA en vertelden ze me ook over een ander programma, genaamd Programa Danzarea. Dit programma stond ook open voor vrijwilligers en was even enthousiast om mij uit te nodigen. Twee maanden lang mocht ik werken met de studenten van Enlaces en Danzarea. We speelden, onderzochten, leerden, groeiden en hadden heel veel plezier. Ik kreeg ook de kans om professioneel te dansen bij Fundacion Espacio Creativo (FEC). Hier leerde ik van fantastische dansers, in veel verschillende …

 
Shape Lees meer
Codarts nieuws

Erasmus-stipendium voor Muziektheater-studente Myrthe

Myrthe van der Vuurst de Vries (Muziektheater, jaar 4) heeft op 13 december het Erasmus Stipendium 2021 ontvangen. Dit is een jaarlijkse beurs, uitgereikt door de Erasmus Universiteit Rotterdam, aan een bijzondere muziektheaterstudent van Codarts, om de volgende stappen te kunnen zetten op het gebied van persoonlijke ontwikkeling.

Shape Lees meer
Codarts nieuws

Codarts teachers to Ljubljana for an instructive exchange

Last month, three teachers of the Codarts bachelor programme of Dance in Education went to Ljubljana (Slovenia) for an instructive exchange with the Nomad Dance Academy. During this exchange, which took place in the context of ‘Dance On, Pass On, Dream On’ (DoPoDo), teachers discussed and experimented with team-teaching/ ​co-teaching. While Nomad Dance already practices co-teaching for several years, this way of teaching is ​just starting to develop at Codarts. This exchange was all about sharing experiences, formats and methods with the aim of thinking about how the benefits of co-teaching can be usefully transfered  to students and other teachers. Aspects that came up were: the use of teaching scores, the decentering/decomposing of class structures and how to guide the interaction between open experiential play and more directed learning "Since my favorite learning strategy is "collaborative learning' I am inspired by the exchange. Learning different approaches and meeting my collegues as dancers was new and will help develop my own co-teaching skills” – Arienne Zwijnenburg, coordinator and teacher BA Dance in Education. A total of four exchanges will be organised around the theme co-teaching. The team of teachers involved is looking especially for the added value co-teaching has to offer while combining theory and didactics belonging to different dance styles and techniques.  DANCE ON, PASS ON, DREAM ON is a four-year Creative Europe-funded cooperation project addressing ageism in the dance sector and in society. 11 renowned European dance institutions – a.o. Codarts Rotterdam – are working towards a Europe where older dancers are valued for their experience and charisma, where our common European dance heritage is cherished and serves to inspire younger artists, and where older people are respected and engage in meaningful, creative activities.

Shape Lees meer
Codarts nieuws

Codarts Circus alumna Melody Nolan wint de BNG circus prijs 2021

Afgelopen zondag werd de prijs uitgereikt tijdens  een speciale slotvoorstelling van het festival Circolo in Tilburg. Melody Nolan wist met haar imponerende act de andere genomineerde achter zich te laten en de jury te overtuigen. Melody ontving een cheque van 5000 euro en krijgt zo de kans haar act verder uit te bouwen tot een volledige voorstelling. Daarnaast mag ze haar kunsten komen vertonen tijdens het eerste Circusstad festival gala in mei 2022 in het Rotterdamse Nieuwe Luxor theater. Fotografie: Jostijn Ligtvoet De prijs gaat al sinds 2012 naar de meest talentvolle afstudeer act van het afgelopen jaar. De genomineerde acts onderscheiden zich door een originele, vernieuwende aanpak van hun discipline en een uitstekende technische beheersing. Raff Pringuet, die een paar maanden terug samen met Melody Nolan zijn bachelor Circus Arts diploma haalde, was ook genomineerd. De uiteindelijke winnaar werd gekozen door een professionele vakjury die dit jaar bestond uit Hanneke Meijers (directeur/bestuurder Tent Circustheaterproducties, Jonas van Soom (artistieke staf festival Cirkl / Cirklabo Leuven België, Arlette Hanson (Directeur Arlette Hanson Wintercircus/ bestuurslid Circuspunt) en Marc Eysink Smeets (directeur/bestuurder Festival Circolo - bestuurslid Circuspunt). Uit het juryrapport: “Melody heeft een prachtige eigen bewegingstaal ontwikkeld die zeer origineel is binnen haar discipline. De exploratie van het menselijk lichaam maakt elke beweging noodzakelijk en betekenisvol. Daarnaast draagt de gekozen soundbed bij aan de intensiteit van de performance. Waar de discipline soms statisch kan zijn, weet Melody in haar act dit dynamisch om te zetten door haar gebruik van ruimte en de zeer vloeiende choreografie”.

Shape Lees meer
Achter de schermen

Alicia vindt acteren al heel lang ‘heel tof’

Alicia Prinsen uit Dordrecht – leerling van klas 5 havo muziek (richting Muziektheater) van de Havo/vwo voor Muziek en Dans – heeft de hoofdrol in de korte speelfilm 'Vlekkeloos'.

Shape Lees meer
Codarts nieuws

BLOG VAN WILMA FRANCHIMON OP DE WEBSITE VAN KUNSTZONE

Wilma Franchimon. Foto Tessa Veldhorst | De Schaapjesfabriek. Keuzestress | 13-11-2021  Nederland zijn we goed in het steeds opnieuw uitdenken van ons onderwijsbestel. Zeker wanneer dat het voortgezet onderwijs betreft. Tijdens deze fase in hun onderwijscarrière maken leerlingen de (vaak cruciale) keuze voor een verdere studie of voor een bepaalde richting op de arbeidsmarkt.Uit het ontstaan van de middenschool in de jaren ’60, de introductie van de nieuwe brugklas als onderdeel van de Mammoetwet (1968), maar ook uit de opkomst van de tienerscholen (na 2012), blijkt dat het voor leerlingen van 12 jaar beter is om die keuze niet al voor de start van het vo te maken. Vandaag de dag worden groepachters echter al wel geacht te kiezen. Experts zeggen dat dit moment voor veel van hen te vroeg komt en bovendien ook flink wat druk legt op de leerlingen én hun ouders. Tot de introductie van de BAMA-structuur (2002) was een variant van de middenschool gangbaar op de conservatoria. Alle muziekstudenten volgden eerst een vierjarig programma voor docent muziek. Zij werden geschoold in onder andere didactiek, pedagogiek en psychologie en kregen de bevoegdheid om les te geven in de kunstvakken. Voor studenten die excelleerden op het podium lag er na toelating nog een tweejarig traject uitvoerend musicus in het verschiet. Het voordeel was dat alle studenten een zekere mate van bewuste bekwaamheid ontwikkelden. Omdat zij leerden hun kennis over te brengen aan een ander werden zij zich bewuster van hun eigen leerproces. Er was ook een grote saamhorigheid onder de studenten omdat zij vier jaar lang samen les hadden, in het koor zongen en in het orkest speelden. Verschil in talent en niveau hoorde erbij. Pas na de vier jaar, in het vervolgtraject, werd de studie solistischer. Letterlijk en figuurlijk. Tegenwoordig vragen conservatoria studenten al een keuze te maken bij toelating of wordt …

Shape Lees meer
Achter de schermen

Binnen bij Codarts of buiten op straat is een groot verschil

International Coming Out Day - Interview met Joep Heijkoop. ‘Een nare opmerking heb ik hier nog nooit gekregen. Er loopt zóveel rond,’ zegt Joep Heijkoop, tweedejaars Muziektheater. Hij draagt rokjes en jurken. En een parelketting. ‘Ik heb besloten naar school hakken aan te trekken. Dit is de plek waar dat kan.’ Maar als hij bij Codarts de deur uit loopt vervangt hij die hakken door sneakers en gaat over zijn jurk een lange jas.

Shape Lees meer