Toelatingseisen piano Jazz en Pop
Codarts Lyceum
Bij het beoordelen van het toelatingsexamen piano wordt gekeken naar talent, ontwikkelingsmogelijkheden, creativiteit en eigenheid.
Op het toelatingsexamen speel je 2 à 3 nummers in verschillende stijlen plus minstens één improvisatie. Zie volgende bladzijde voor stukken.
Er wordt gekeken naar de volgende onderdelen:
Creativiteit
- eigen interpretatie
- improvisatievermogen
- eventueel een eigen compositie
Lezen
- noten lezen
- akkoordsymbolen lezen
Techniek
- toonladders
- vingerzetting
- houding aan het instrument
Theorie
- intervallen
- toonladders en toonsoorten
- akkoorden
Gehoor
- intervallen kunnen horen
- majeur en mineur kunnen horen
- naspelen van een melodie
Visie
- je doelen en je interesse
Per leerjaar is het afhankelijk in hoeverre je de onderdelen ontwikkeld moet hebben om toegelaten te kunnen worden tot Codarts Lyceum. In jaar 3 wordt een ruime ervaring met jazzimprovisatie en bluesimprovisatie verwacht.
Jaar 1
Etude: H. Lemoine Nr. 10, op. 37. Voordrachtstukken: bijvoorbeeld Bachelor Blues( Pamela Wedgwood - It’s never too late to play jazz) Jelly Bean Rag (Martha Mier - Jazz, Rags & Blues), Mysterious Message (H. Beeftink - All about Rock 4) of vergelijkbaar niveau.
Improvisatie: een blues of een jazzstandard met improvisatie zijn zeer welkom, een eigen compositie ook.
Spelen met drieklanken: Een stuk uit het boek ‘Popsongs spelen, zo doe je dat’ - Bernie Vane deel 1
Techniek: toonladders in F, Bb, Eb, D, E en A.
Jaar 2
Etude: H. Lemoine Nr. 10, op. 37. Voordrachtstukken: speel 3 bladmuziekstukken, kies bijvoorbeeld uit: H. Beeftink ‘All about Rock’ boek 3 of 4, Fons v. Gorp ’13 Solo Pieces’ of ‘Pleasant Moments’ Jürgen Moser ‘Rock Piano’ boek 1 of boeken van O.Peterson, John Novello e.a.
Improvisatie: Een stuk met improvisatie (Blues, Pop of Jazz/Fusion).
Spelen met akkoorden: Een melodie kunnen harmoniseren (zie Bernie Vane ‘Popsongs spelen, zo doe je dat’), een popsong met akkoorden en melodie.
Techniek: toonladders in Bb, Eb, Ab, Db, A, E, B en F#.
Jaar 3
Voordrachtstukken: Speel 3 stukken in verschillende stijlen uit boeken van: John Novello, Mike Schoenmehl, Oscar Peterson (boek3), Jürgen Moser, Phillip Moerke e.a. Improvisatie: Speel 2 stukken met improvisatie (Blues, Jazz, Fusion, Pop) met band of met een backing-track/play along.
Spelen met akkoorden: Speel 1 stuk met rechterhand septiemakkoorden plus melodie en linkerhand bas.
Techniek: toonladders in 12 toonsoorten. Een 2-stemmige Inventie van Bach.
Jaar 4 en 5, Jazz:
Voordrachtstukken: 2 jazzstandards solopiano 5 stemmig geharmoniseerd Improvisatie: 2 jazzstandards met trio of backing-track/play along, thema en improvisatie Harmonisch besef: II-V-I verbindingen 5 stemmig in 12 toonsoorten (drop 2 ligging).
Techniek: Etude van Duvernoy op.120 Nr.1 , en een 2-stemmige inventie van Bach Jaar 4 en 5, Pop: Voordrachtstukken: 1 stuk van bladmuziek (John Novello, Jürgen Moser, Mike Schoenmehl, Phillip Moerke……), 1 popnummer, 1 eigen stuk.
Improvisatie: 1 Blues plus improvisatie, 1 Pop/Fusionstuk plus improvisatie
Harmonisch besef: Lijnharmonisatie in 12 toonsoorten kunnen spelen zoals beschreven in de boeken van Bernie Vane ‘Popsongs spelen, zo doe je dat’ .
Techniek: toonladders in 12 toonsoorten met goede vingerzetting; Etude Duvernoy op.120 Nr.1.