Toelatingseisen piano Jazz en Pop

Codarts Lyceum

Bij het beoordelen van het toelatingsexamen piano wordt gekeken naar talent, ontwikkelingsmogelijkheden, creativiteit en eigenheid.

Op het toelatingsexamen speel je 2 à 3 nummers in verschillende stijlen plus minstens één improvisatie. Zie volgende bladzijde voor stukken.

Er wordt gekeken naar de volgende onderdelen:

Creativiteit

  • eigen interpretatie
  • improvisatievermogen
  • eventueel een eigen compositie


Lezen

  • noten lezen
  • akkoordsymbolen lezen


Techniek

  • toonladders
  • vingerzetting
  • houding aan het instrument


Theorie

  • intervallen
  • toonladders en toonsoorten
  • akkoorden


Gehoor

  • intervallen kunnen horen
  • majeur en mineur kunnen horen
  • naspelen van een melodie


Visie

  • je doelen en je interesse


Per leerjaar is het afhankelijk in hoeverre je de onderdelen ontwikkeld moet hebben om toegelaten te kunnen worden tot Codarts Lyceum. In jaar 3 wordt een ruime ervaring met jazzimprovisatie en bluesimprovisatie verwacht.

Jaar 1

Etude: H. Lemoine Nr. 10, op. 37. Voordrachtstukken: bijvoorbeeld Bachelor Blues( Pamela Wedgwood - It’s never too late to play jazz) Jelly Bean Rag (Martha Mier - Jazz, Rags & Blues), Mysterious Message (H. Beeftink - All about Rock 4) of vergelijkbaar niveau.

Improvisatie: een blues of een jazzstandard met improvisatie zijn zeer welkom, een eigen compositie ook.

Spelen met drieklanken: Een stuk uit het boek ‘Popsongs spelen, zo doe je dat’ - Bernie Vane deel 1

Techniek: toonladders in F, Bb, Eb, D, E en A.

Jaar 2

Etude: H. Lemoine Nr. 10, op. 37. Voordrachtstukken: speel 3 bladmuziekstukken, kies bijvoorbeeld uit: H. Beeftink ‘All about Rock’ boek 3 of 4, Fons v. Gorp ’13 Solo Pieces’ of ‘Pleasant Moments’ Jürgen Moser ‘Rock Piano’ boek 1 of boeken van O.Peterson, John Novello e.a.

Improvisatie: Een stuk met improvisatie (Blues, Pop of Jazz/Fusion).

Spelen met akkoorden: Een melodie kunnen harmoniseren (zie Bernie Vane ‘Popsongs spelen, zo doe je dat’), een popsong met akkoorden en melodie.

Techniek: toonladders in Bb, Eb, Ab, Db, A, E, B en F#.

Jaar 3

Voordrachtstukken: Speel 3 stukken in verschillende stijlen uit boeken van: John Novello, Mike Schoenmehl, Oscar Peterson (boek3), Jürgen Moser, Phillip Moerke e.a. Improvisatie: Speel 2 stukken met improvisatie (Blues, Jazz, Fusion, Pop) met band of met een backing-track/play along.

Spelen met akkoorden: Speel 1 stuk met rechterhand septiemakkoorden plus melodie en linkerhand bas.

Techniek: toonladders in 12 toonsoorten. Een 2-stemmige Inventie van Bach.

Jaar 4 en 5, Jazz:

Voordrachtstukken: 2 jazzstandards solopiano 5 stemmig geharmoniseerd Improvisatie: 2 jazzstandards met trio of backing-track/play along, thema en improvisatie Harmonisch besef: II-V-I verbindingen 5 stemmig in 12 toonsoorten (drop 2 ligging).

Techniek: Etude van Duvernoy op.120 Nr.1 , en een 2-stemmige inventie van Bach Jaar 4 en 5, Pop: Voordrachtstukken: 1 stuk van bladmuziek (John Novello, Jürgen Moser, Mike Schoenmehl, Phillip Moerke……), 1 popnummer, 1 eigen stuk.

Improvisatie: 1 Blues plus improvisatie, 1 Pop/Fusionstuk plus improvisatie

Harmonisch besef: Lijnharmonisatie in 12 toonsoorten kunnen spelen zoals beschreven in de boeken van Bernie Vane ‘Popsongs spelen, zo doe je dat’ .

Techniek: toonladders in 12 toonsoorten met goede vingerzetting; Etude Duvernoy op.120 Nr.1.