- >Home
- >Onderwijs
- >Bacheloropleidingen
- >Muziektheater
- Inhoud studie
Inhoud studie
We leiden autonome vocal performers op: uitvoerende en co-creërende professionals, die muziek, zang, spel en beweging samen weten te brengen. Vanuit de ambachtelijk muzikale en spelmatige liedinterpretatie in het eerste jaar gaat de student naar een passende theatrale integratie in het vierde jaar.
Daarnaast bieden we vakken aan als spraak, tekstanalyse, ensemble, kunst in context en muziek-, musical- en theatergeschiedenis. In veel vakken staat stijlenonderzoek centraal. Ook vakken op het gebied van gezondheid, educatie en ondernemen hebben een plaats in het curriculum.
Het onderwijs richt zich met een open nieuwsgierigheid op het nationale en internationale werkveld: van (jeugd)muziektheater, hedendaagse opera, kleinkunst en pop-performances tot kleine en grote musicals.
Codarts Muziektheater beschikt over een groot netwerk in dit werkveld. Wij leiden vocal performers op die een verhaal kunnen vertellen passend bij het eigen talent, maar zich tegelijk bewust zijn van de maatschappij waar ze deel van uitmaken. Bijgestaan door onze docenten, gaan de studenten op onderzoek uit om zich volledig te bekwamen in spel, zang, beweging, muziek en theater. Uiteindelijk zal de student aan het einde van de opleiding in staat zijn om al deze disciplines te integreren en toe te passen binnen diverse stijlen.
-
Jaar 1 + 2
Codarts Muziektheater is verdeeld in een onder- en een bovenbouw. De eerste twee jaar vormen de onderbouw waarin je je talent verbreedt. Al in de loop van het tweede jaar kies je in overleg met je docenten voor bepaalde specialisatietrajecten.
Om te zorgen dat je de losse vakken in de onderbouw steeds meer gaat verbinden, word je door een team van vaste docenten uit de verschillende disciplines begeleid. Zij volgen je ontwikkeling, bevragen je keuzes, geven je inzicht in je specifieke talenten en dagen je uit om nieuwe gebieden te betreden. Je maakt daarbij kennis met een grote verscheidenheid aan stijlen en repertoire.
In de vakken 'Kunst in context' en 'Professionele ontwikkeling' leer je om gerichte vragen te stellen. Hierdoor ontwikkel je een professionele en kritische blik die van pas zal komen in de lessen en later in de projecten die je gaat doen. Ook krijg je vanaf het tweede jaar lessen 'Cultureel ondernemerschap', zodat je je naast zelfstandig performer ook als ondernemer ontwikkelt. -
Jaar 3 + 4
In de laatste twee jaar van de studie diep je je talent verder uit en worden de lessen zo veel mogelijk toegespitst op je persoonlijke kwaliteiten en keuzes.
In de bovenbouw is je vizier steeds meer naar buiten gericht. Dan gaan we onderzoeken waar je specifieke talenten als vocal performer liggen om daarmee een passende route uit te werken, zodat je zelfbewust de stap naar het werkveld kunt maken. Daarbij nodigen we regisseurs, makers, muzikaal leiders, acteurs en vocal performers uit het werkveld uit om projecten te begeleiden en auditietrainingen, masterclasses en workshops te komen geven. In het vierde jaar kun je stage lopen. Daarvoor is een breed netwerk beschikbaar, waarin je eigen keuzes kunt maken die passen bij jouw talenten en wat je als vocal performer wilt uitstralen. Je leert al in een vroeg stadium om de regie over je ontwikkeling zelf in handen te nemen.