Codarts is verantwoordelijk voor de inrichting van het muziekonderwijs aan Codarts Lyceum. Naast de hoofdvaklessen op je instrument, of zanglessen, krijg je op het lyceum lessen in gehoortraining, ritmische solfège, algemene muzikale vorming en muziekgeschiedenis. Aan de meeste hoofdvakken zijn (verplichte) samenspelactiviteiten gekoppeld, zoals koor, big band en ensembles.
Tijdens de maandelijkse voorspeelavonden en diverse optredens buiten de school doe je podiumervaring op. Als wij het hebben over muziek, praten we over klassieke muziek, jazz, pop, wereldmuziek en muziektheater.
Als je je wilt specialiseren in muziektheater, ga je hier steeds intensiever mee aan de slag. Het programma wordt per leerjaar uitgebreid.
Bespeel je een muziekinstrument, maar wil je daarnaast ook leren hoe je jouw muzikale ideeën kunt omzetten in muziek die door een ensemble, band of orkest kan worden uitgevoerd? Op onze school kun je ook kiezen voor het hoofdvak Compositie/arrangeren.
Onderbouw
De onderbouw (klas 1 tot en met 3) van Codarts Lyceum is zo ingericht dat de leerlingen optimaal worden voorbereid op de bovenbouw van deze school. Daarnaast staat het programma garant voor een soepele overgang naar de bovenbouw van een andere middelbare school, mocht de studie aan Codarts Lyceum onverhoopt moeten worden beëindigd.
Kenmerken van de onderbouw: – kleine klassen; – klassikaal onderwijs; – gebruik van gangbare methodes.
Bovenbouw
Codarts Lyceum biedt alle vier profielen aan (de profielen Natuur & Techniek (NT) en Natuur & Gezondheid (NG) in samenwerking met LMC-scholen in de buurt van onze school). N.B.: Leerlingen die instromen in de bovenbouw van Codarts Lyceum, hebben alleen de keuze uit de profielen Economie & Maatschappij (EM) en Cultuur & Maatschappij (CM). Omdat wij nieuwe leerlingen eerst goed willen leren kennen en de leerlingen willen laten wennen aan onze school, de ambiance en onze werkwijze, laten we nieuwe bovenbouwleerlingen niet op twee scholen algemeen vormend onderwijs volgen.
Leerlingen kunnen op grond van de zogeheten DAMU-regeling vrijgesteld worden van lichamelijke opvoeding, het vak maatschappijleer en het vrije deel van de profielen. Omdat er vanaf klas 1 veel tijd wordt besteed aan culturele kunstzinnige vorming, zoals het bezoeken van voorstellingen en musea, zijn onze leerlingen ook vrijgesteld van het vak CKV.