- >Home
- >Onderwijs
- >Bacheloropleidingen
- >Docent Dans
- Inhoud studie
Inhoud studie
Inhoud studie

In vier jaar tijd ontwikkel je jezelf heel breed: tot danser, docent, choreograaf, ondernemer en onderzoeker. Daarna kan je op uiteenlopende plekken aan de slag.
Opbouw studieprogramma
-
Jaar 1
Het eerste jaar (propedeuse) is een breed basisjaar. De nadruk ligt op je ontwikkeling als danser.
- Je volgt een intensief programma aan danstechnische vakken.
- Je onderzoekt hoe je dans kunt ‘communiceren’ met verschillende doelgroepen.
- Met medestudenten creëer je een groepsstuk en ben je verantwoordelijk voor een eigen voorstelling van jouw klas.
- Je neemt deel aan de Docent Dans-eindvoorstelling in een theater van Rotterdam.
- Je loopt (kijk)stage in het eerste en tweede semester. Bijvoorbeeld in het amateur- of regulier onderwijs. Je doet mee aan een community arts-project. Doel: ontdekken van nieuwe contexten, jouw theoretische kennis onderzoeken in de praktijk en jouw passie voor dans te delen met diverse doelgroepen.
Belangrijk vak uitgelicht: gezond doceren. Je leert op een verantwoorde manier te dansen en dansles te geven. In de lessen besteden we aandacht aan voeding, anatomie, fysiologie i.c.m. conditietraining en pilates.
-
Jaar 2
Naast de projecten ben je vier dagdelen in de week aan het dansen binnen de diverse dansdisciplines. Moderne dans, ballet, jazzdans, socials and clubstyles, Tapdance en improvisatie.
Vrijdagmiddag werk je tijdens het combo-lab aan opdrachten die jouw artistieke ontwikkeling als maker in gang zet.
In de modules verbreding en verdieping is er ruimte voor cross over projecten met andere kunstvakdocent opleidingen, werelddans, Choreografie, voorstelling en reflectie.
Je zelfstandigheid als danser, docent, maker en ondernemer wordt steeds belangrijker. Daarbij onderzoek je steeds verder waar jouw fascinatie is en krijg je meer inzicht in je eigen talenten.
Project gestuurd onderwijs: we vinden het belangrijk dat we theorie en praktijk dicht bij elkaar brengen hiermee ontstaan er uitdagende leersituaties en krijgt de aangehaakte theorie een concreter beeld en ervaring.
- Je werkt in diverse projecten in een leerteam van tweede- en derdejaars in het werkveld waarbij je coaching hebt en samenwerkt met een leerteam , project coach, artistiek coach, docenten en werkveld coach.
- De projecten bestaan uit werksessie en werken in de praktijk op uiteenlopende werkplekken in de contexten: regulier onderwijs, amateurkunst en community arts.
- De doelgroepen waarmee je werkt zijn kinderen jongeren, dansliefhebbers en mensen die niet zozeer automatisch zouden kiezen voor dans maar waarbij dans als middel wordt ingezet om een bijdrage te geven aan het welzijn van de deelnemer.
- Gedurende het jaar doe je drie projecten en elk project duurt 10 weken.
- Een project sluit je af met een groepsproduct en een individueel product. De producten zijn zogenaamde beroepsproducten en hebben altijd een sterke link met het vak van Docent dans.
-
Jaar 3
Je zelfstandigheid als danser, docent, maker en ondernemer wordt steeds belangrijker. Daarbij onderzoek je steeds verder waar jouw fascinatie is en krijg je meer inzicht in je eigen talenten.
Project gestuurd onderwijs: we vinden het belangrijk dat we theorie en praktijk dicht bij elkaar brengen hiermee ontstaan er uitdagende leersituaties en krijgt de aangehaakte theorie een concreter beeld en ervaring.
- Je gaat twee weken in het buitenland werken aan een cultureel project. Eerder gingen derdejaarsstudenten aan de slag in achterstandsgebieden in Polen, China, Panama en Zuid-Afrika. Ze werkten aan presentaties met groepen kinderen, kwetsbare ouderen of mensen met beperking. Er is samenwerking met een dansacademie ter plaatse die zorgt voor een uitwisseling met studenten van daar.
- Het hele jaar door geef je les aan een eigen gekozen doelgroep. Daarin wordt je begeleid coach. Doel van deze stage is dat je een lange leerlijn kan ontwerpen uitvoeren, evalueren en bijstellen.
Daarnaast heb je net als in jaar twee projectgestuurd onderwijs:
- Je werkt in diverse projecten in een leerteam van tweede- en derdejaars in het werkveld waarbij je coaching hebt en samenwerkt met een leerteam , project coach, artistiek coach, docenten en werkveld coach.
- De projecten bestaan uit werksessie en werken in de praktijk op uiteenlopende werkplekken in de contexten: regulier onderwijs, amateurkunst en community arts.
- De doelgroepen waarmee je werkt zijn kinderen jongeren, dansliefhebbers en mensen die niet zozeer automatisch zouden kiezen voor dans maar waarbij dans als middel wordt ingezet om een bijdrage te geven aan het welzijn van de deelnemer.
- Gedurende het jaar doe je drie projecten en elk project duurt 10 weken.
- Een project sluit je af met een groepsproduct en een individueel product. De producten zijn zogenaamde beroepsproducten en hebben altijd een sterke link met het vak van Docent dans.
-
Jaar 4
In jaar 4 heb je veel gezien en geleerd, tijd om zelf de wereld te verkennen. Je gaat een half jaar zelf inhoud geven aan jouw studie. Je krijgt kaders maar hoe je deze invult is aan jou. Je kan nog meer verbreden of juist gaan verdiepen.
Meer dansstijlen ontdekken of juist 1 uitdiepen. Meer doelgroepen bedienen of juist 1 kiezen en dan de diepte daarmee in.
- Je afstudeertraject bestaat uit verschillende onderdelen: het organiseren van de jaarlijkse eindvoorstelling, een verdiepende stage, je afstudeeronderzoek en het maken van een artistiek product.
- Het artistiek product houdt in: een choreografie met dansliefhebbers of een dansfilm. Voorbeeld: je afstudeeronderzoek gaat over dansles in het speciaal onderwijs. Tijdens je verdiepende stage (ook in het speciaal onderwijs) maak je opnames; die verwerk je tot een dansfilm
- Aan het einde van je studie ben je een start bekwame danser, docent, dansmaker, ondernemer en onderzoeker.
Na je afstuderen
Oud-studenten werken op verschillende plekken. Ze werken bijvoorbeeld bij SKVR, VAK Delft en ToBe in Dordrecht. Ook zijn ze actief bij dansgezelschappen zoals het Nederlands Dans Theater (NDT), Project Sally, DOX of bij hun eigen dansschool of gezelschap in Nederland en België.
Bij Maas theater en dans werken afgestudeerden op de educatieafdeling. Ze maken daar programma’s voor scholen. Sommige oud-studenten starten ook zelf educatieve projecten, in Nederland of in het buitenland.
Daarnaast werken afgestudeerden als cultuurcoach in een wijk of bij een onderwijsinstelling.