Team Around the Artist: Connie de Jongh

“It takes a village to raise a child” luidt een Engelse gezegde. Dat geldt ook voor het ontwikkelen van talent in de podiumkunsten. Student Life, het studentenondersteuningsprogramma van Codarts, hanteert een ‘Team Around The Artist’ (TATA)-aanpak wat inhoudt dat de student altijd centraal staat en wordt bijgestaan door het Performing Arts Health Centre (PAHC), bestaande uit gezondheidsprofessionals met een achtergrond in podiumkunsten of topsport. Eén van de teamleden is performance coach, Connie de Jongh. Leer haar een beetje beter kennen via dit korte interview!

 

Wat is jouw rol als performance coach bij Codarts?

“Als Performance Coach help ik studenten om te werken aan hun interactie en contact met hun instrument en het materiaal (samenstelling) binnen verschillende prestatiecontexten.”

Voor welke problemen / vragen kunnen studenten contact met je opnemen?

“Studenten kunnen contact met me opnemen als ze vragen hebben over muzikale en prestatieparameters, zoals ademhaling, flow, houding en beweging, plankenkoorts/angst en toneel. Ze kunnen me ook komen bezoeken als ze manieren van spelen, uitdrukken en communiceren met en via hun instrument willen verbeteren of verkennen.

Kun je ons een voorbeeld geven van een ‘probleem’ waaraan je met een student hebt gewerkt?

“Ik kan je veel voorbeelden geven, haha. Dit zijn er twee:

  1. Een student wilde stoppen met het bespelen van zijn instrument omdat hij zo bang was op het podium. Na een gesprek en samen te hebben gewerkt, studeerde hij een paar maanden later af met een overweldigende 10 par excellence!
  2. Een student duwde haar instrument en zichzelf buiten de mogelijkheden omdat haar werd verteld dat ze een concertruimte (de grootte van het voetbalstadion) met haar geluid moest vullen. Ze voelde zoveel druk dat ze begon te hyperventileren als ze moest spelen. Coachingssessies hielpen haar om te ontspannen en normaal te ademen tijdens het spelen.”

Hoe kunnen studenten een afspraak met je maken?

“Studenten kunnen mij een e-mail sturen (ccjmdejongh@codarts.nl), een sms sturen, me aanspreken op de gang, of gewoon naar de open kantooruren komen zoals vermeld in Asimut.”
 

Hoe lang heb je bij Codarts gewerkt en wat deed je voordat je als performancecoach aan de slag ging?

“Ik ben 31 jaar docent geweest bij Codarts. Ik introduceerde de Performance Awareness coaching als een vervolg op keuzevakken op Stage Fright and Body, Breathing & Playing. Ik ben ook een hoofd- en bijvakdocent voor Zang bij verschillende afdelingen. Daarnaast ben ik lid van de MR (studentenraad) en het lectoraat Onderwijsvernieuwing. Ten slotte ben ik de projectleider van de nieuwe studentenvereniging Yellow House.


Naast mijn werk bij Codarts heb ik genoten (en nog steeds) van een wereldwijde concertcarrière in zang, met een specialisatie in klassieke kunst. Daarnaast werk ik met amateurs, Nieuw-Nederlandse statushouders, acteurs en schrijf en produceer (educatieve en performance) programma’s voor anderen en mezelf. Ik ben ook regelmatig gastdocent aan het Esmae Conservatorium in Porto, Portugal.”

Wat vind je het leukst aan je werk bij Codarts?
“De vrijheid en verscheidenheid in mijn werk- en werkcontext. Ik kan de zeer persoonlijke zoektocht van studenten volgen om hun geluid, hun betekenis en bijdrage te vinden. Ik zie hun strijd en overwinningen!


Ik geniet ook van de diversiteit op het werk. Elke dag komen veel jonge mensen met invloeden van over de hele wereld door mijn kamer. Als ik er mee werk, word ik ook groter, wijzer, begrijp en ontwikkel ik. Ik ben door hen een betere muzikant geworden. En nu ben ik zover dat ik de ruimte en de moed heb om iets van wat ik heb geleerd te delen (sommige mensen halen het er zelfs uit!).”

Wat zou je als de belangrijkste vaardigheid of kennis beschouwen die een student moet leren van zijn studie aan Codarts?

Moed, vertrouwen en een nieuwsgierige geest