Toelatingseisen piano

De auditant presenteert een uitvoering waarbij twee tot drie stukken uit het jazz repertoire (American Songbook) en diverse etudes en technische oefeningen gespeeld worden. Hierbij dient het solo-spel en trio-spel beide goed aan bod te komen. Optioneel mag de auditant één eigen compositie uitvoeren. Hierdoor dient de student op overtuigende wijze te laten zien en horen dat:

  • De auditant een talent - en affiniteit met - heeft voor de piano jazz praktijk op het gebied van repertoire (standards en originals van spelers en componisten) en stijl; zowel de traditionele stijlen (eg. blues, swing, bebop, hard bop), hedendaagse stijlen (free jazz, jazz-rock, fusion, odd meter) en door wereldmuziek geïnformeerde stijlen en uitvoeringspraktijken (eg. Brazilian, Cuban, Indian, Middle Eastern).
  • De auditant het vermogen bezit om een simpel thema 'à vue' te lezen (met twee handen, melodie met akkoord symbolen).
  • De auditant op overtuigende wijze expliciet kan maken dat hij/zij kennis en vaardigheden bezit die op creatieve wijze toepasbaar kunnen worden gemaakt in improvisaties en improvisationele contexten.
  • De auditant in staat is om eenvoudige akkoordcombinaties te spelen en inzicht en - en ervaring met - akkoordsymbolen en hun toepassing aan te tonen.
  • De auditant een sterke en belichaamde verbinding met - en relatie tot - het instrument (de piano) bezit met de uitvoering van:
    • Toonladders en gebroken drieklanken in majeur en mineur toonsoorten.
    • Etudes; waarbij gekozen kan worden uit C. Czerny, Die Schule der Geläufigkeit op.299 (Leipzig s.a., Peters Verlag) of vergelijkbare etudes.
    • Polyfone composities zoals een tweestemmige inventie van J.S. Bach of een ander vergelijkbaar werk.