- >Home
- >Onderwijs
- >Bacheloropleidingen
- >Docent Muziek
- Inhoud studie
Inhoud studie
In vier jaar ontwikkel je je tot volwaardig muziekdocent. Je doorloopt daarvoor een propedeuse van een jaar, en een hoofdfase van drie jaar. In alle jaren zijn er naast reguliere lesweken project- en verdiepingsweken waarin je met studenten uit andere jaren samenwerkt. Je ontwikkelt je performance vaardigheden tijdens presentaties en concerten, je gaat op excursie, bezoekt culturele events en loopt stage.
Je houding ontwikkelt zich van oriënterend en het aanbod volgend, via het leren van het ambacht, naar steeds meer zelf sturen, specialiseren en je eigen visie te ontwikkelen.
De modules waarin je leert beslaan vier vlakken:
Musiceren
Je leert je primaire instrument bespelen op het hoogst haalbare niveau, krijgt Muziektheoretische Educatie en verschillende practica: ritme, zang, piano, gitaar, drum, koor, ensemble, digitaal musiceren.
Doceren
Muziekdidactiek, Onderwijspedagogiek
Onderzoeken
Onderzoeksvaardigheden en Kunst in context
Ondernemen
Ondernemerschap
Lerende Professional
Individuele Studie Activiteit
Vanaf jaar twee is er steeds meer keuzeruimte waarin je je eigen route vormgeeft, zodat je in je vierde jaar een helder perspectief hebt op je afstudeertraject en de carrière die je tegemoet gaat.
Hieronder lees je meer over de inhoud van het curriculum van de bacheloropleiding Docent Muziek.
-
Jaar 1
Het eerste jaar (propedeuse) is een breed basisjaar. Je maakt kennis met allerlei aspecten die belangrijk zijn voor je toekomstige beroep. Voor Docent Muziek houdt dit onder meer in:
- Je maakt in dit jaar kennis met alle doelgroepen en het werkveld, het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en de buitenschoolse muziekeducatie.
- Je gaat volop aan de slag met je eigen instrument. Daarnaast leg je een basis voor andere instrumenten (zang, percussie, drums, gitaar en toetsen).
- Zowel de ‘muziekkant’ als de ‘onderwijskant’ komt ruim aan bod in theorie en praktijk.
- Naast de rol van musicus maak je kennis met de rol van onderzoeker, ondernemer, ontwerper en coach.
-
Jaar 2
Het tweede jaar is een verdiepend jaar. Je gaat verder met de vakken uit jaar 1 (onderwijs en muziek; praktijk en theorie) en je volgt een aantal nieuwe modules. Jouw persoonlijkheid als docent en musicus krijgt steeds meer vorm.
- Je verdiept je in een specifieke doelgroep: jongeren tussen de 10 en 14 jaar. Je loopt stage in het voortgezet onderwijs (onderbouw) en primair onderwijs (bovenbouw).
- Nieuw in jaar 2: modules rondom ondernemerschap en dramalessen. Tijdens de dramalessen werk je aan je persoonlijkheid als docent en musicus.
- Je bekwaamt je verder in je instrument en in zang, percussie, drums, gitaar en toetsen. Aan het einde van het jaar beoordelen we je op samenspelen in een band.
- Je ontwikkelt je verder in de rol van onderzoeker, ondernemer, ontwerper en coach.
-
Jaar 3
In het derde jaar kies je een specialisatie in de rol van ondernemer, onderzoeker, coach of ontwerper. Jouw zelfstandigheid als docent, musicus én ondernemer wordt steeds belangrijker. Je gaat verder met muziek- en onderwijsvakken uit jaar 1 en 2 en je volgt een aantal nieuwe modules.
- Naast een stage in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs, de onderbouw van het primair onderwijs of het buitenschoolse, is er ruimte om te kiezen voor je eigen specialisatie.
- Je ontwikkelt lesprogramma’s en leert dirigeren.
- Met medestudenten creëer je een musical. Je doet alles zelf: van compositie tot marketing/pr. In het vierde jaar voer je de musical uit in een theater.
- Je sluit je muziekpractica af (hoofdinstrument, zang, percussie, drums, gitaar en toetsen) met een concert.
-
Jaar 4
Met je afstuderen bewijs je niet alleen een zelfstandige, startbekwame docent te zijn, maar ook een vakbekwame muzikant, ontwerper, ondernemer, coach en onderzoeker.
- Je sluit je muziek- en onderwijsvakken af.
- Je volgt een minor. Je kunt kiezen uit het hele (muziek)aanbod van Codarts.
- Je doet een afstudeeronderzoek; de onderwerpkeuze is vrij. Je onderzoek bestaat uit twee onderdelen: een literatuuronderzoek en een educatief product dat daaruit voortkomt, zoals een lesmethode voor de iPad.
- Met medestudenten heb je een musical gecreëerd (zie Jaar 3). Als vierdejaarsstudent sta je op een groot podium in Rotterdam als uitvoerend artiest.
-
Flexibel traject
De bacheloropleiding Docent Muziek is een voltijdopleiding. Indien je al geheel of voor een groot deel een instrumentale conservatoriumopleiding (bijvoorbeeld de Bachelor Muziek) hebt gevolgd, is het mogelijk om het diploma Docent Muziek versneld te behalen.
Naar aanleiding van een intake-assessment bekijken we samen welke onderdelen nog gevolgd moeten worden om de competenties van het landelijke opleidingsprofiel Docent Muziek te behalen.
In de meeste gevallen volg je één dag in de week fysiek onderwijs en daarnaast ben je werkzaam in het werkveld; je leert via de combinatie theorie en praktijk. Hierbij ontvang je begeleiding van onze experts.
Hier vind je de toelatingsprocedure.