Codarts Rotterdamhttps://www.codarts.nl/typo3conf/ext/codarts_sitepackage/Resources/Public/Images/logo_Codarts.svg

Ontwikkel je talent én leer hoe je goed voor jezelf zorgt

Het unieke Student Life Programme van Codarts Rotterdam

Ontwikkel je talent én leer hoe je goed voor jezelf zorgt

‘Voor mij was het een reden om voor Codarts Rotterdam te kiezen,‘ zegt Mats Winkelman (20), derdejaars Bachelor Dans. Hij heeft het over Student Life. Het programma dat studenten ondersteunt. Het is gericht op het optimaliseren van hun fysieke en mentale gezondheid, zodat ze alles uit hun potentieel kunnen halen. Student Life zit verweven in het curriculum: je hoeft niet om steun te vragen, je komt het vanzelf tegen. Mats: ’Je kan er zoveel uithalen als je wilt. Het is voor jou.’ 

Dat pijn erbij hoort als je een dansopleiding doet, is een achterhaald idee. Bij de opleidingen van Codarts – Muziek, Dans, Circus, Muziektheater en Kunsteducatie – willen ze je na je studie als een gezond artiest loslaten in de wereld. ‘En daarom leren ze je hoe je goed voor jezelf zorgt,’ aldus Mats. Vanuit die preventieve insteek krijg je les over onder meer anatomie en mentale vaardigheden, en kan je kan heel makkelijk terecht bij een fysiotherapeut, psycholoog, decaan en vertrouwenspersoon. Ook is er hulp bij het vinden van huisvesting. 

Professionals die je snappen 

Die brede educatie en begeleiding – en onderzoek! – gebeurt door het Performing Arts Health Centre, met een Team Around The Artist (TATA)-benadering. Alle professionals in het team hebben een achtergrond in de podiumkunst of de topsport; ze snappen wat er in de studenten omgaat. Student Life bestaat al tien jaar en heeft recent de Hogeronderwijspremie in ontvangst mogen nemen van minister Dijkgraaf (OCW).  

 

‘Je weet wat je moet doen als je een blessure hebt.’ 

 

Onderwijs – kennis maakt bewust 

Fysio-manueel therapeut en bewegingswetenschapper Tessa Ros-Könemann ziet niet alleen studenten met een blessure in haar spreekuur, ze geeft ook les. Bijvoorbeeld over spieren, pezen en botten in haar anatomie- en fysiologielessen. ‘Relevant voor de studenten is om te weten hoe lang het duurt voordat weefsel is hersteld, of wat je nog kan doen met een verzwikte enkel.’ Tessa vervolgt: ‘Hoe beter je geïnformeerd bent over je lijf, hoe beter je ermee omgaat.’ Mats: ‘Je weet wat je moet doen als je een blessure hebt.’ Hij vindt ook de lessen van sportdiëtiste Sandra Buijing inspirerend. ‘Hoe meer lessen ik heb gehad, hoe bewuster ik eet,’ zegt hij. ‘Ik weet beter waar ik als vegetariër mijn proteïnen en koolhydraten vandaan kan halen, en ik word steeds creatiever als ik zelf kook.’ 

 

"Hoe gaat het met je? "

 

Ondersteuning – specialisten bij de hand 

Als Codarts-student vul je iedere maand een lijst met vragen in. Dat gaat over alles dat je welzijn beïnvloedt: Hoeveel slaap je per nacht? Hoe energiek voel je je? Hoeveel stress heb je ervaren? Op een dashboard heb je inzicht in je situatie en krijg je adviezen. Mats vertelt dat er op die manier snel aan de bel getrokken wordt en je wordt aangesproken. ’Op papier gaat het niet goed met je: Hoe gaat het met je?’ Hij voegt toe: ‘Maar je wordt niet op je vingers getikt hoor.’  
De studentpsychologen zijn dichtbij. ‘Je kunt via de app makkelijk een afspraak maken en dan word je binnen een week geholpen.’ Voor ernstige situaties is er een extern netwerk van therapeuten en artsen. 

  

Onderzoek – de wetenschap helpt mee 

‘Al bij de poort begint het monitoren,’ vertelt Liza Gan-van Iperen, projectleider van Student Life. ‘Studenten krijgen vanaf het begin regelmatig sportmedische en fysieke screenings om aandachtpunten in hun gezondheid en conditie duidelijk te krijgen.’ Dit onderzoek wordt georganiseerd vanuit het lectoraat Performing Arts Medicine. Zij doen toegepast wetenschappelijk onderzoek, en richten zich op de fysieke en mentale gezondheid van dansers, musici, circusartiesten en sporters. Liza: ‘Het feit we evidence based kunnen werken heeft een enorm positief effect op de kwaliteit van Student life.’ 


En wat zijn de resultaten? 

Er zijn zes keer minder blessures, studenten vallen minder vaak en minder lang uit, en er is meer zelfregulering – studenten zorgen beter voor zichzelf.  
 

Tekst: Ilse Breget