Introductie
Als musicus wil jij het hoogst mogelijke niveau bereiken. Het liefst binnen een inspirerende, internationale omgeving waarin je jezelf kunt zijn. Bij Codarts vind je wat je zoekt.
Codarts Symphony Orchestra: Firebird Ballet Suite (1945) van Igor Stravinsky – behind the scenes (10 februari 2021):
Onze gerenommeerde docenten trainen je naar het gewenste topniveau. En ze stimuleren je om je eigen weg te gaan. Daarbij heb je volop mogelijkheden voor ontmoetingen met andere Codarts-afdelingen: van pop tot jazz, van dans tot circus. Elk jaar doe je podiumervaring op.
Om de stap te zetten naar het werkveld, kunnen studenten Klassieke Muziek voor een stageplek auditie doen bij meerdere Rotterdamse partners van Codarts. Daartoe behoren het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Sinfonia Rotterdam en het Doelen Ensemble – stuk voor stuk gerenommeerde gezelschappen, waar studenten hun eerste professionele ervaring kunnen opdoen.
Je ontwikkelt jezelf bij ons tot ‘performer-plus’: je weet niet alleen een ijzersterke uitvoering neer te zetten, maar kunt ook kennis overdragen, onderzoeken en ondernemen.
Onze hoofdvakken zijn klassieke zang, fluit, hobo, klarinet, fagot, hoorn, trompet, trombone, tuba, slagwerk, viool, altviool, cello, contrabas, harp, piano, orgel (inclusief kerkmuziek), compositie en directie (orkestdirectie, blaasorkestdirectie, koordirectie).
Lees meerJaar 1 - 2
Jaar 1 is een breed basisjaar. De nadruk ligt op de volgende onderdelen.
- Hoofdvak: hier ontwikkel je de technische en artistieke vaardigheden.
- Projecten: je bent onderdeel van een ensemble, orkest of koor, waar mogelijk in samenwerking met andere afdelingen.
- Theorie: hier gaat het over vakken als (praktische) harmonie, analyse, contrapunt en muziekgeschiedenis. Dit alles leer je om beter te begrijpen wat je speelt of zingt.
In jaar 2 verbreed en verdiep je je kennis en vaardigheden zowel op theoretisch als praktisch gebied.
- Je krijgt veel hoofdvaklessen, aangevuld met de theorie-, analyse- en geschiedenislessen uit jaar 1.
- Je maakt kennis met overeenkomsten en verschillen tussen verschillende muzikale tradities binnen het vak muziek wereldwijd.
- Optreden: je neemt deel aan de open podia binnen Codarts en presenteert jezelf als uitvoerend musicus.
Jaar 3 - 4
In jaar 3 krijg je de kans om je eigen keuzes te maken. Jouw eigenheid als musicus wordt steeds belangrijker.
- Je gaat door met de theorie-, analyse- en geschiedenisvakken uit jaar 1 en 2.
- Je maakt een keuze uit het aanbod van minors (o.a. home-recording, directie en ondernemerschap).
- Je werkt toe naar een historically informed performance. Je onderzoekt en ervaart hoe composities in hun tijd werden uitgevoerd: een must voor elke uitvoerend musicus.
- Je krijgt een introductie op lesgeven: je leert jouw kennis over te dragen aan uiteenlopende doelgroepen.
In je afstudeerjaar laat je zien dat je je hebt ontwikkeld tot een technisch hooggekwalificeerde en eigenzinnige performer. Enkele belangrijke onderdelen zijn:
- Je lecture recital. Je presenteert een muziekstuk dat je geanalyseerd en ingestudeerd hebt. Hiermee laat je zien dat je composities weet te doorgronden. Ook toon je je presentatievaardigheden en eigenheid als musicus.
- Een ander belangrijk onderdeel in het vierde jaar is de scriptie.
- Ook in dit jaar kies je uit het minoraanbod wat het best bij je past.
- In mei of juni presenteer je jezelf als uitvoerend musicus met een final recital. Je speelt 1 uur voor publiek en jury. Je laat verschillende speelstijlen (of zangstijlen) horen; zowel solo als in een ensemble.
Dual Degree
Heb jij een muzikaal talent, maar heb je ook sterke behoefte aan academische kennis? Dan kun je nu in de metropool Rotterdam kunst en wetenschap combineren. Codarts en de partners van het Rotterdam Arts & Sciences Lab bieden je de mogelijkheid om theorie en praktijk te combineren in een vijfjarige Dubbele Bachelor.
Voor meer informatie, klik hier.
Carrièreperspectief
De afdeling Klassieke Muziek leidt musici op die gedegen vakmanschap combineren met een open, avontuurlijke en ondernemende houding. Onze afgestudeerden zijn actief in de brede muziekpraktijk van o.a. symfonie orkest tot musicalbegeleiding en van opera tot blaasorkest. Velen van hen combineren hun werk als musicus met dat van muziekdocent, in een eigen muziekpraktijk of aan een muziekschool. Anderen zetten hun studie voort in de Master of Music of de Bachelor of Music in Education.
Marleen A-tjak, (afstudeerjaar 2013),
nu tweedejaarsstudent master Muziek (altviool)
‘Als masterstudent ben ik vooral met research bezig. Die verdieping verbreedt je kijk op het vak. (…) Na Codarts hoop ik een plaats te krijgen in een orkest. Het samenspelen en met anderen iets moois neerzetten is voor mij het allerleukste.’