Docent Dans BA

Introductie

Jij doet niets liever dan dansen en je wil je passie voor dans graag delen met anderen: van kinderen tot ouderen; van amateurs tot professionals. De veelzijdige opleiding Docent Dans biedt je een uitgebreid programma waarin je je talenten kunt ontwikkelen.

We bereiden je in vier jaar tijd voor op het dynamische beroep van docent dans. Onze afgestudeerden zijn o.a. actief bij dansgezelschappen en dansscholen, in het onderwijs en in community arts-projecten.

Je krijgt volop mogelijkheden om je eigen interesses te onderzoeken; bijvoorbeeld tijdens (inter)nationale stages. Je ontwikkelt jezelf heel breed: niet alleen als danser en docent, maar ook als dansmaker, ondernemer en onderzoeker.

Lees meer

Jaar 1

Het eerste jaar (propedeuse) is een breed basisjaar. De nadruk ligt op je ontwikkeling als danser.

  • Je volgt een intensief programma aan danstechnische vakken.
  • Je onderzoekt hoe je dans kunt ‘communiceren’ met uiteenlopende doelgroepen.
  • Met medestudenten creëer je een groepsstuk.
  • Je neemt deel aan de Docent Dans-eindvoorstelling in Theater Zuidplein.
  • Je loopt (kijk)stage in het eerste en tweede semester. Bijvoorbeeld in het amateur- of regulier onderwijs. Of je neemt deel aan een community arts-project. Doel: jouw theoretische kennis onderzoeken in de praktijk.
  • Belangrijk vak uitgelicht: gezond doceren. Je leert op een verantwoorde manier te dansen en dansles te geven. In de lessen besteden we aandacht aan voeding, anatomie, fysiologie i.c.m. conditietraining en pilates.

Jaar 2

Je zelfstandigheid als danser, docent, maker en ondernemer wordt steeds belangrijker.

  • Met 2 à 3 medestudenten ontwerp je een lessenreeks die je pitcht in de praktijk. Het doel: je innovatieve plan uitvoeren bij een organisatie naar keuze. Voorbeeld: een lessenreeks voor patiënten van een revalidatiecentrum.
  • Je gaat met medestudenten aan de slag in een community arts-project. Je werkt toe naar een artistiek eindproduct. Voorbeeld uit het verleden: een project gericht op fysiek beperkte dansers en amateurdansers. Zij traden samen op tijdens het Holland Dance Festival.
  • Je volgt didactische vakken toegespitst op o.a.: moderne dans, ballet, community arts, jonge kinderen.

Jaar 3

Dit jaar sta je zelfstandig voor de klas. Je ontdekt meer en meer op welke doelgroep(en) je je wilt richten.

  • Je geeft een middag per week les, zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs.
  • Met medestudenten maak je een kinder- en/of jongerenproductie, met bijbehorende educatieve workshops. Je verkoopt je werk aan scholen, waarna je de productie zelf opvoert en de workshops verzorgt.
  • Je krijgt de mogelijkheid om in het buitenland werkervaring op te doen. Eerder gingen derdejaarsstudenten een paar weken aan de slag in achterstandsgebieden in Polen en Zuid-Afrika. Ze werkten aan presentaties met groepen kinderen.

Jaar 4

Aan het einde van je studie ben je een vakbekwame danser, docent, dansmaker, ondernemer en onderzoeker.

  • Je afstudeertraject bestaat uit verschillende onderdelen: het organiseren van de jaarlijkse eindvoorstelling, een verdiepende stage, je afstudeeronderzoek en het maken van een creatief product.
  • Het creatief product houdt in: een choreografie met amateurdansers of een documentaire. Voorbeeld: je afstudeeronderzoek gaat over dansles in het speciaal onderwijs. Tijdens je verdiepende stage (ook in het speciaal onderwijs) maak je opnames; die verwerk je tot een documentaire.

Beroepsperspectief

In vier jaar tijd ontwikkel je jezelf heel breed: tot danser, docent, choreograaf, ondernemer en onderzoeker. Je kunt op uiteenlopende plekken aan de slag.

Oud-studenten zijn onder meer werkzaam bij: de SKVR, VAK Delft, (eigen) dansscholen in Nederland en België, musicals, als choreograaf en/of als danser in een gezelschap. Ook zetten ze educatieve programma’s op in binnen- en buitenland.

Diede Bolsius (afstudeerjaar 2013), danser, choreograaf en ondernemer:
‘In het laatste studiejaar heb ik mijn eigen bedrijf opgestart: DieDans. Ik geef les in onder andere jazzdans, ballet en modern. Codarts heb ik ervaren als een bron van inspiratie. Ik heb er veel kennis opgedaan waarvan ik nu dankbaar gebruikmaak.’

Minder

Toelating

Admission

Om toegelaten te worden tot Codarts moet je een specifiek toelatingsauditie doen. Iedere studie heeft hiervoor een eigen toelatingsprocedure met bijbehorende selectiecriteria en aanvullende eisen.

Om je aan te kunnen melden voor Docent Dans van Codarts dien je in het bezit te zijn van een vwo-diploma, havo-diploma of mbo-diploma (niveau 4), of een (buitenlands) getuigschrift van gelijkwaardig niveau, waarbij het vakkenpakket of het profiel van ondergeschikt belang is.In bijzondere gevallen kan van deze diploma-eisen worden afgeweken. Je krijgt dan de mogelijkheid om een zogenoemde NOA-test af te leggen, waaruit moet blijken dat je voldoende algemene ontwikkeling bezit om de bachelorstudie te kunnen volgen. N.B.: Aan deze test zijn kosten verbonden.

Praktische info

Costs

Bij studeren op Codarts komt een hoop kijken. Op deze pagina vind je onder het kopje “meer informatie” alle belangrijke informatie bij elkaar. Informatie over de hoogte van het collegegeld, handige websites die je kunnen helpen bij  het vinden van een geschikte woonruimte, toelichting over studeren met een functiebeperking, en tips voor het aanvragen van een beurs. Deze pagina maakt je wegwijs in de verschillende faciliteiten die Codarts biedt.

Docenten

Bevlogen docenten delen hun ervaring, kennis en meesterschap. Naast de allernieuwste ontwikkelingen worden eeuwenoude tradities doorgegeven. Alle informatie wordt op maat afgestemd op jouw ambities en alles wat je leert pas je meteen toe in de praktijk.

Ontmoet ze allemaal

Student life

Facilities

Student Life is een ondersteuningsprogramma, dat bijdraagt aan een succesvolle en vreugdevolle studieloopbaan. Student Life biedt informatie, opleiding, begeleiding en zorg. Wij helpen met het verbeteren van de prestaties en dragen bij aan persoonlijke ontwikkeling, blessurepreventie en het algemeen welzijn.

Wij bieden diensten variërend van hulp bij huisvesting, begeleiding bij het vinden van de juiste verzekering, medische screenings evenals voedings-en psychologische begeleiding.
Ons team bestaat uit: een Performing Arts Health Centre team (PAHC), studiecoaches, een studentendecaan en een International Office. We werken nauw samen met collega’s zoals wetenschappers, docenten en de artistieke staf – die bekend zijn met de hoge eisen van de beroepsgroep. We ondersteunen de individuele behoeften van iedere student en hebben hierbij oog voor de diversiteit binnen de podiumkunsten en binnen de verschillende culturele achtergronden.

Onze Student Life-programma is gebaseerd op vier onderling verbonden pijlers: onderzoek, onderwijs, ondersteunende diensten en faciliteiten, en research & development.

 

 

Alumni

Bij Codarts melden zich ieder jaar veel talenten aan. Op onze hogeschool krijgt dat talent de kans zich te ontwikkelen tot artiest. Van een internationale docenten carrière tot dansshows in Duitsland en Amerika – Codarts alumni zijn ongekend succesvol. Op deze pagina een selectie van de docent dans alumni. Op ons YouTube kanaal vind je een uitgebreid overzicht van artiesten die hun weg naar de top bij ons begonnen.

Bekijk hier onze alumni

Contact

Docent Dans

+31 10 217 11 20

dance@codarts.nl

Kruisplein 26

3012 CC Rotterdam