Wim Steinmann

About

Wim Steinmann_Teacher_Classical_Music_Piccolo_Codarts_Rotterdam

Wim Steinmann is artistiek leider en dirigent van Domestica Rotterdam, bestaande uit leden van het Rotterdams Philharmonisch Orkest (RPhO). Aan dit orkest was hij ruim 44 jaar als piccolospeler/fluitist verbonden. Hij volgde conducting masterclasses bij Valery Gergiev, Ilja Moesin, Jorma Panula en Anton Kersjes.

Wim dirigeerde de wereldpremières van de opera Kwasi & Kwame, de zwarte met het witte hart van Jonathan Dove/Arthur Japin, en Rembrandts Spiegel van Peter Greenaway/Vincent van Warmerdam. Hij maakte in 2003 zijn operadebuut met Menotti’s The Telephone en The Medium. Daarna volgde Viva La Mamma van Donizetti. Tijdens onder meer de Rotterdamse Operadagen dirigeerde hij bij Opera OT een geënsceneerde Le vin herbé van Frank Martin.

Wim was gastdirigent bij het Limburgs Symfonie Orkest, het Nederlands Symfonie Orkest, het Nederlands Blazers Ensemble en zijn ‘eigen’ Rotterdams Philharmonisch Orkest. In 2015 debuteerde hij bij het Bangkok Symphony Orchestra; daar zal hij in 2016 wederom dirigeren.

In 2009 startte in de Laurenskerk Rotterdams een serie geënsceneerde concerten met renaissance muziek en barokmuziek, Lof & Lust in de Laurens, een samenwerking van de Laurenskerk en Domestica m.m.v. Codarts, Hofplein en Prinses Christina Concours. In het seizoen 2015-2016 is het thema De Vier Jaargetijden, met muziek van onder anderen Vivaldi en Bach.

Career

“De vele buitenlandse tournees rond de wereld met het RPhO. De solistische optredens met dit orkest in het piccoloconcert van Vivaldi met onder anderen Edo de Waart en James Conlon. En met het door mij opgerichte Domestica Rotterdam heb ik geweldige operaproducties en concerten kunnen dirigeren, hetgeen ertoe heeft geleid dat ik ook andere orkesten heb gedirigeerd.”

Motivation

Waarom is Codarts aantrekkelijk voor studenten, vind jij?
“De samenwerking van Codarts met het geweldige RPhO is voor onze studenten een prachtige mogelijkheid om ervaring op te doen met een internationaal orkest. Regelmatig krijgen onze fluit/piccolostudenten de kans om mee te spelen. De fluit/piccoloklas , met Juliette Hurel en Julie Moulin en mijzelf, werkt als team; dat wordt door de studenten als zeer positief ervaren. We organiseren geregeld fluit/piccoloklasconcerten.”

Wat ga jij hen leren?
“Ik ga hen meteen vanaf het eerste jaar piccololessen geven, zodat ze leren om de switch tussen en fluit en piccolo snel en soepel te maken, want dat is de praktijk van een fluitist. Verder laat ik ze veel solorepertoire voor piccolo ontdekken, met natuurlijk ook aandacht voor belangrijk piccolorepertoire uit de orkestpraktijk.”

Hoe ga jij dat doen?
“Mijn piccolostudenten laat ik allereerst werken aan toonvorming, waarbij we streven naar een mooie open klank met souplesse. We starten dan ook met het spelen van repertoire uit de barok en orkestpartijen die zich hier voor lenen. Ook fluit etudes die geschikt zijn komen aan bod. Daarna gaan we verder met originele soloconcerten, solostukken en sonates voor piccolo. En uiteraard de lastige passages uit het piccolo-orkestrepertoire. Er is veel te ontdekken, omdat veel fluitstudenten pas op het conservatorium in aanraking komen met de piccolo.”