Stefan Lievestro

About

Stefan Lievestro docent contrabas jazz codarts rotterdamStefan Lievestro (Nederland, 1964) kreeg zijn eerste pianolessen toen hij acht jaar was. Vervolgens kwam het zwaartepunt van zijn aandacht op gitaar en elektrische bas te liggen, en op zijn 18de was contrabas zijn voornaamste instrument. Hij werd toegelaten op het conservatorium van Arnhem en studeerde in 1989 cum laude af aan het conservatorium van Hilversum. In 1990 kreeg hij een beurs om in New York te studeren bij Marc Johnson.

Stefan nam deel aan talloze opnames van en met (voornamelijk) Nederlandse en Belgische artiesten. Door de jaren heen speelde hij met internationale sterren als Nat Adderley, Bob Berg, Dee Dee Bridgewater, Philip Catherine, Freddie Hubbard, Pat Metheny en Gregory Porter. Hij speelt nu op regelmatige basis met Dee Dee Bridgewater.

Stefan leidt twee eigen bands, Lievestro6 en Mona Lisa Overdrive (MLOD). Hij is oprichter van Mainland Records. Op dat label bracht hij in 2006 met zijn sextet zijn eerste cd als bandleider uit, en in 2007 en 2010 cd’s van MLOD. Bij het label zijn inmiddels ook cdʼs van onder anderen Jasper Blom en Reinier Baas uitgekomen.

Motivation

Waarom is Codarts aantrekkelijk voor studenten, vind jij?

“Ons docententeam is echt goed, en bijna alle docenten zijn ook zeer actief als musicus. Op onze leslocatie, het WMDC, zijn tevens de afdelingen Pop en Wereldmuziek gevestigd. Dat maakt cross-overs heel makkelijk. En er heerst hier een fijne vibe. Overigens hebben onze contrabasstudenten de mogelijkheid om als bijvak groepslessen te volgen bij Peter Leerdam, één van de beste klassieke bassisten van Nederland; dat is echt te gek.”

Wat ga jij hen leren?

“In de eerste plaats techniek, het leren beheersen van het instrument. Daarnaast daag ik hen uit een eigen stem te ontwikkelen.  Als je je wenst te onderscheiden, en niet een ander wilt kopiëren, is een eigen stem noodzakelijk. Om die stem te kunnen ontwikkelen, moet je het idioom van de jazz kennen; dat ga ik met m’n studenten verkennen, verbreden en verdiepen.”

Hoe ga jij dat doen?

“Onze studenten krijgen twee één-op-éénhoofdvaklessen per week: de contrabassisten één les van mij en één van Marius Beets, de basgitaristen één les van mij en één van Jeroen Vierdag. Ik heb een enorm pakket aan technische oefeningen. Die oefeningen vloeien over in oefeningen die te maken hebben met improvisatorische basisconcepten. Het doel van deze oefeningen is inzicht verkrijgen in de manier waarop bepaalde concepten werken. Improviseren leer je uiteindelijk door het te doen.”

Awards

1991 Solistenprijs Karlovy Vary Jazz Festival (Tsjechië) 2005 Deloitte Jazz Award (Nederland)

Media