Ramon Lormans

About

Ramon Lormans is een van de meest gevraagde marimbisten van dit moment. Met zijn gepassioneerde spel en communicatieve podiumuitstraling weet hij zijn publiek te roeren. Ramon concerteert op regelmatige basis in de grote zalen in Nederland en daarbuiten. Hij gaf masterclasses en recitals in Antwerpen (BE), Detmold (DE), Donaueschingen (DE), El Espinar (ES), Keulen (DE), Krakau (PL), Leuven (BE), Luxemburg (LUX), KALIMA (CH), Merida (MX), New York (USA), Parijs (FR), St. Petersburg (RUS), Tbilisi (GEO), Tokyo (JP) en op het Zeltsman Marimba Festival (USA).

Ramon is oprichter van Sax & Stix (2003) met Eva van Grinsven, is marimbist en mede-oprichter van Temko, en speelt is muzikaal directeur van Theatre Hotel Courage. Sinds 2007 is hij hoofdvakdocent Marimba aan het Conservatorium van Amsterdam en sinds september 2015 is hij als hoofdvakdocent Marimba ook verbonden aan het Codarts instituut in Rotterdam.
In 2005 richtte hij samen met Vincent Houdijk Percussion Friends, school voor slagwerktalent op.

Career

“Afgezien van competities die vele kansen boden als concerten in de Hermitage in Sint-Petersburg en soloconcerten met de philharmonie zuidnederland: Veni, Veni Emmanuel (James MacMillan), Barracuda Concerto (Jacob Ter Veldhuis) en Panic (Harrisson Birtwistle). Daarnaast heb ik solorecitals gespeeld over de hele wereld, op marimba en in kamermuziekverband. Recent: enkele concerten tijdens KALIMA te Lausanne met Keiko Abe.”

Motivation

Waarom is Codarts aantrekkelijk voor studenten, vind jij?
“De klassieke slagwerkafdeling stelt hoge eisen aan vakmanschap en eigenheid. In het programma staan uitwisseling en verbreding central, in combinatie met een brede basis en innovatie. Marimba heeft een grote rol in het curriculum en daarom is het dé school om te komen studeren.”

Wat ga jij hen leren?
“Marimba staat in historisch perspectief nog in de kinderschoenen. Dat biedt veel kansen, maar brengt toch ook al een traditie met zich mee. Ik wil studenten de muzikale bagage en tools meegeven om zichzelf te leren kennen, zich te ontwikkelen en zich te positioneren in de kunstensector van vandaag de dag. Het speelniveau wordt wereldwijd erkend als de top.”

Hoe ga jij dat doen?
“Ik werk vanuit een brede technische basis en het leren luisteren naar je eigen instrument. Vanuit zingen, voorstellingsvermogen, fantasie, energie en intuïtie wordt getraind op het uitvoeren van repertoire uit alle speelstijlen. Met gloednieuw werk tot arrangementen en transcripties uit de barokmuziek.”

Awards

2004 Prinses Christina Concours 2006 Tromp International Percussion Compitition 2007 Kamermuziekconcours Almere 2008 Vriendenkransconcours 2012 Grachtenfestivalprijs