Micha Hamel (lectoraat Performance Practice)

About

Micha Hamel (1970) is actief als componist, dichter en muziektheatermaker.
Zijn concertmuziek werd uitgevoerd door vrijwel alle belangrijke Nederlandse orkesten en ensembles. Ook componeerde hij muziek voor dans en theater, zoals voor het Nationale Ballet, het Nationale Toneel en Orkater. In 2008 toerde zijn tragische operette Snow White met veel succes door het land. In juni 2012 was hij ‘Componist in focus’ op het Holland Festival, waarvoor hij twee avondvullende werken componeerde: een Requiem voor het westerse beschavingsideaal, en een interdisciplinaire voorstelling geïnspireerd op een schilderij van George Hendrik Breitner.

Als dirigent vertolkte hij voornamelijk hedendaagse muziek, en zette zich als programeur en artistiek leider tevens in voor het verleggen van grenzen in de concertpraktijk. Momenteel is hij voornamelijk actief als bedenker en maker van muziektheater, alsook met het maken van virtual reality-installaties en dichterlijke performances.

Aan Codarts is Micha Hamel lector Performance Practice, In deze functie deed hij onderzoek naar de toekomst van de klassieke muziek. Samen met zijn team schreef hij het met essayistische teksten verrijkte onderzoeksverslag in boekvorm, dat verscheen in februari 2016 onder de titel ‘Speelruimte voor klassieke muziek in de 21ste eeuw’. Hij publiceerde een tot nu toe vijf dichtbundels, waarvan nummer vier werd bekroond met de Jan Campertprijs. Sinds januari 2015 is hij lid van de Akademie van Kunsten van de KNAW.

Voor publicaties van Micha Hamel klik hier.

Career

1993-1995 Artistiek leider van Slagwerk Den Haag
2000–2002 Chefdirigent van het Noordhollands Philharmonisch Orkest
2000 Centrale componist op ‘Festival de Branding’, Den Haag
2008-2009 Artistiek leider van het festival ‘De Nederlandse Muziekdagen’
2012 ‘Composer in focus’ op het Holland Festival
2012-2014 Dirigent en artistiek leider van het Magogo Kamerorkest

Motivation

“Codarts vormt de ideale omgeving voor de nieuwsgierige en ambitieuze student. Dankzij de talloze projecten en mogelijkheden tot cross-overs, diepgaand onderzoek of specialisering binnen het hoofdvak wordt de student door een prachtig team topdocenten opgeleid om een artistiek zelfstandige en veelzijdige musicus te zijn, die stevig en breed georiënteerd in het werkveld staat.”

Awards

  • 1994 Amsterdams Fonds voor de Kunst; aanmoedigingsprijs voor het werk ‘Fructus’
  • 1994 De Koninklijk Conservatorium Studenten Fonds prijs (KCSF-prize) voor uitzonderlijke activiteiten en prestaties binnen het instituut.
  • 1994 Benjamin Britten Scholarship ter financiëring van de Tanglewood Summer Course.
  • 1998 Elizabeth Everts Prijs. Tweejaarlijkse prijs voor een talentvolle nederlandse musicus.
  • 1999 Kersjes-van de Groenekan-beurs. Beurs om studiereizen en specialistische vervolgstudie te bekostigen.
  • 2005 Lucy B.-van der Hoogt-prijs van de Maatschappij voor Nederlandsche Letterkunde voor debuutbundel gedichten
  • 2013 Jan Campert-prijs voor de dichtbundel 'Bewegend Doel'

Media