Matthew Midgley

About

Matthew is sinds 2004 eerste contrabassist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. In mei 2013 speelde hij samen met het RPhO als solist de wereldpremière van Double Bass Concerto van Codarts-docent Paul van Brugge. De Volkskrant zei dat hij schitterde als solist en een geboren muzikant was, en Trouw schreef dat zijn bassolo in Mahlers eerste symfonie mooi en krachtig was. Matthew is ook vast lid van het New European Ensemble.

Matthew studeerde aan de Royal Academy of Music in Londen bij Duncan McTier en was voorheen eerste bassist van de E.U.Y.O.

Naast klassieke muziek is hij gespecialiseerd in het spelen van tangobas. Hij is lid geweest van het tangokwartet Tanguarda.

Sinds 2013 is hij docent klassieke bas aan Codarts, voorheen was hij docent bastango aan de wereldmuziekafdeling van Codarts.

Career

Hoogtepunten:

Uitvoeren van het contrabasconcert van Paul van Brugge met het RPhO.
Uitvoeren van Nino Rota’s Divertimento voor bas en orkest met het Pulchinella Orchestra.
Opzetten van en lesgeven aan een basklas voor kinderen vanaf 6 jaar bij Rotterdams Hellendaal Muziekinstituut tussen 2009 en 2014.

Motivation

Drie vragen aan Matthew Midgley:

Waarom vind je dat studenten naar Codarts moeten komen?

"We hebben een grote klas topstudenten, dus jij profiteert zowel van hun kennis als die van ons. Codarts heeft ook de mogelijkheid om tango, jazz en wereldmuziek te studeren; deze diversiteit kan je helpen om een uitstekende klassieke musicus te worden."

Wat ga je hen leren?

"Als alles goed gaat, een goed, puur en efficiënt geluid als basis, en natuurlijk muzikale flexibiliteit. De goede musicus moet het volledige scala aan kleuren en emoties begrijpen; niet elk stuk hoeft mooi te zijn!"

Hoe ga je hen dat leren?

"Om te beginnen lessen strijkstoksnelheid; die moet veranderen met de snaarlengte, een basisconcept, maar het is de basis van pure klankvorming. We doen alsof je strijkstok een verfkwast is, om lucht en licht in een barokke sonate te krijgen. Ik probeer ook om je met minimale inspanning zo efficiënt mogelijk te laten spelen; dat is vooral handig om kracht en helderheid in muziek te brengen."

Awards

Diploma van Royal Academy of Music. DipRAM | Fellow van de Royal Academy of Music. FRAM

Media