Marius Beets

About

Hans Beets Docent Contrabas Jazz Codarts RotterdamAl in zijn tienerjaren was het spelen van muziek voor Marius Beets een onontkoombare noodzaak. Hij begon zijn muzikale levensloop als basgitarist in pop- en rockbands. Thuis kwam hij veelvuldig in aanraking met jazz: zijn vader had een collectie jazzplaten en zijn jongste broer ontpopte zich als jazzfanaat. Dat bleef niet zonder invloed. In 1988 ging Marius jazzcontrabas studeren, aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Vanaf dat moment ging het hard met zijn carrière. Binnen de kortste keren werd Marius ingelijfd in jonge jazzgroepen, zoals de Houdini’s en het Ben van den Dungen/Jarmo Hoogendijk Quintet. Samen met de Beets Brothers waren dat de belangrijkste groepen waarmee Marius in de jaren ’90 op alle Nederlandse jazzpodia stond en waarmee hij tournees maakte door onder meer de VS, Australië, Thailand en Rusland.

Later werd hij ontdekt door meerdere gevestigde Nederlandse jazzartiesten. Marius’ vette beat en voortstuwende beweging pasten naadloos bij het spel van de oudere generatie en gaf nieuw elan aan hun optredens. Het trio van Rein de Graaff, dat met Marius op bas aan een tweede jeugd begon, maakte vanaf 1999 diverse Europese tournees met jazzgrootheden als Johnny Griffin.

Marius’ discografie telt inmiddels meer dan honderd titels. Als gast speelde Marius in onder meer het Metropole Orkest, Amsterdam Sinfonietta, Schönberg Ensemble, Het Brabants Orkest, The Skymasters en Jazz Orchestra of the Concertgebouw.

Als docent jazzcontrabas is Marius sinds 1999 verbonden aan Codarts.

Motivation

Waarom is Codarts aantrekkelijk voor studenten, vind jij?

“Codarts biedt een verscheidenheid van studierichtingen, heeft veel internationale studenten en kent een divers uitwisselingsnetwerk. Bovendien hebben we op de Jazzafdeling een zeer sterk docententeam.”

Wat ga jij hen leren?

“Een gedegen ontwikkeling van het walking bass concept, gebaseerd op inzichten in stemvoering en harmonische functies. De ontwikkeling van harmonische en melodische waarneming door middel van ear training, gecombineerd met een visualiseringsconcept. Improvisatietraining op basis van ladders, arpeggio’s, chromatiek, target notes en ritme. En de ontwikkeling van techniek aan de hand van het efficiënt gebruiken van de hals.”

Hoe ga jij dat doen?

“Door het geven van praktische voorbeelden gebaseerd op schema’s van standards of gedeeltes daarvan en het geven van oefeningen hoe je ladders in de praktijk moet gebruiken.”

Awards

2006 Laren Jazz Award

Media