Jarmo Hoogendijk

About

Jarmo Hoogendijk Docent Jazz Trompet Codarts RotterdamOp 6-jarige leeftijd, na het horen van een plaat van Louis Armstrong, besloot Jarmo Hoogendijk (Nederland, 1965) jazztrompettist te worden. In 1983 naam Ack van Rooyen hem aan als student op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Jarmo was toen al een selfsupporting musicus, maar zijn doel was fulltime solist te worden, net als zijn docent en andere idolen.

Met medestudent Ben van den Dungen leidde Jarmo vanaf 1983 het Ben van den Dungen/Jarmo Hoogendijk Quintet, dat nationaal en internationaal veel optrad. Hij ging ook deel uitmaken van Nueva Manteca. Met deze groep – onder leiding van Jan Laurens Hartong, één van Jarmo’s docenten – toerde hij in Europa, de VS en Canada. Verder speelde hij met onder meer het Dutch Jazz Orchestra, de Netherlands Concert Jazz Band, The Skymasters en Rein de Graaff/Dick Vennik Sextet, en met legendarische musici als Teddy Edwards, Frank Morgan, Charles McPherson, Woody Shaw en Freddie Hubbard.

In 1995 maakte de NPS een documentaire over Jarmo en Ben van den Dungen, getiteld Het gegeven Ben en Jarmo.

Al snel na zijn afstuderen, in 1989 (cum laude), werd Jarmo gevraagd om les te komen geven aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en het Rotterdams Conservatorium.

Vanwege gelaatsspierproblemen treedt Jarmo sinds begin 2004 niet meer op.  In de tussentijd heeft hij zijn onderwijsactiviteiten aanzienlijk uitgebreid.

Career

“Tijdens mijn podiumcarrière heb ik met de meest uiteenlopende, geweldige en ook legendarische musici mogen optreden, toeren en opnemen. De vele concerten, tournees en cd’s van het Ben van den Dungen/Jarmo Hoogendijk Quintet en Nueva Manteca.  Het lesgeven en coachen van studenten sinds 1990 tot en met heden, mijn grote passie.”

Motivation

Waarom is Codarts aantrekkelijk voor studenten, vind jij?

“Mijn advies: doe onderzoek op internet, kijk naar DWDD en Vrije Geluiden, bekijk de programmering van podia en festivals,  en constateer zelf van welk conservatorium het grootste aantal docenten, studenten en alumni afkomstig is dat de scene domineert. Zie de voordelen van een middelgroot conservatorium met een wat strenger aannamebeleid en meer persoonlijke aandacht.”

Wat ga jij hen leren?

“Ik coach je met de opbouw van repertoire, improvisatietaal, muzikale uitdrukkingsmogelijkheden, muzikaal-communicatieve vaardigheden  en het verwerven van inzicht in de geschiedenis van de jazz, opdat je een basis hebt waarop je op eigen kracht voort kunt bouwen. Ook reflecteer ik graag met je over je carrièreplannen.”

Hoe ga jij dat doen?

“Kijk naar de documentaire Keep on Keepin’ on over Clark Terry, dan heb je een idee hoe ik werk aan repertoire, improvisatietaal, dynamiek, communicatie, timing, frasering en articulatie, ongeacht welk muziekinstrument. Graag daag ik je uit om zelf te analyseren waarom sommige  muzikaal-inhoudelijke en communicatieve keuzes beter werken dan andere.”

Awards

1985 NOS/Meervaart Jazzprijs met het Ben van den Dungen/Jarmo Hoogendijk Quintet 1986 Solistenprijs Pall Mall Export Swing Award

Media