Codarts Docent – Henk Neven

About

Henk Neven is één van de meest bevlogen liedvertolkers van zijn generatie. In 2009 ontving hij een Borletti-Buitoni Fellowship, in 2011 de Nederlandse Muziekprijs, de hoogste onderscheiding die door het ministerie van OCW aan een musicus werkzaam in de klassieke muziek wordt uitgereikt.

Henk zingt op nationale en internationale operapodia, met orkesten en ensembles en met zijn ‘vaste’ pianist, Hans Eijsackers. “De intimiteit van piano en zang vind ik beestachtig aantrekkelijk.”

In 2011 bracht Henk zijn eerste album uit, Auf einer Burg, met liederen van Robert Schumann en Carl Loewe, dat lovende recensies kreeg in de (inter)nationale pers en werd genomineerd voor de prestigieuze Gramophone Award. In 2012 verscheen zijn tweede album, The Sea, waarop hij liederen van Debussy, Fauré en Schubert zingt. “Ik heb een voorkeur voor het Duitse en Franse romantische repertoire.”

Career

Carnegie Hall debuut in 2015 (Dido and Aeneas)

Gramophone Award nominatie voor eerste cd (Auf einer Burg)

Brahms Requiem in Royal Albert Hall in Proms met Orchestra of the Age of Enlightenment o.l.v. Marin Alsop

Recitals in Wigmore Hall, Londen, met onder anderen Hans Eijsackers. En de complete Duparcliederen, met Malcom Martineau en Sarah Connolly

Producties van Don Giovanni in onder meer Bergen Nasjonale Opera, Opéra de Rouen, Opéra de Montpellier en Slovene National Theatre Maribor

Schöne Müllerin met Imogen Cooper in Wigmore Hall, in de serie The Complete Songs (april 2017)

Motivation

Waarom is Codarts aantrekkelijk voor studenten, vind jij?
“Codarts biedt zangstudenten een breed programma. In de eerste plaats leer je hier technisch goed zingen. Daarnaast besteden we veel aandacht aan taal – de basis van zingen is taal! – en krijg je dramalessen. Met betrekking tot het fysieke aspect kunnen zangers veel leren van dansers, en die kom je hier in het gebouw gewoon tegen. Net als muziektheaterstudenten; zij zijn interessant als het om zingen en acteren gaat.”

Wat ga jij hen leren?
“Heel goed zingen! Dat klinkt voor de hand liggend, maar als je je staande wilt houden in de muziekpraktijk van vandaag, moet je echt kneitergoed zijn. En door hen uit te dagen, te prikkelen, wil ik mijn studenten hun artistieke eigenheid laten ontdekken en ontwikkelen.  Verder hoop ik dat ik hen er van kan overtuigen dat ze ambitieus moeten zijn. Ambitieus, maar wel realistisch.”

Hoe ga jij dat doen?
“Via één op één lessen. In het begin zal de aandacht vooral uitgaan naar techniek – adem, adem en nog eens adem. Een zanger die goed op z’n adem zingt, kan zelfs het telefoonboek expressief laten klinken. De basis is legato: muzieknoten zo zingen dat ze naadloos in elkaar overlopen. Later zal de inhoud van de lessen veel meer afhankelijk zijn van de individuele student – samen uitvinden waar hij of zij goed in is en dat steeds beter maken.”

Awards

2008 Mees Pearson Award 2009 Borletti-Buitoni Fellowship 2009 BBC New Generation Artist 2010 Nederlandse Muziekprijs