Frans van Geest

About

Frans van Geest Docent Jazz Ensemble/practical solfège Codarts RotterdamFrans van Geest (1968) is een Nederlandse bassist en een veelgevraagde begeleider van grote Amerikaanse en Europese jazzmusici.

Als lid en medeoprichter van het Jazz Orchestra of the Concertgebouw heeft hij gespeeld met onder anderen Monty Alexander, Johnny Griffin, Dick Oatts, Bud Shank, Joe lovano, Lee Konitz, Toots Thielemans, Warren Vache, Jimmy Heath, Deborah Brown, Roy Hargrove, Pat Martino, James Blake, Joe Henderson, Elvin Jones, McCoyTyner en Chick Corea. In kleine groepen begeleidde hij Deborah Brown, Curtis Fuller, Slide Hampton, Bobby Durham, Roy hargrove, Joe Cohn, Harry Allen, Scott Hammilton en anderen.

Frans maakte cd’s met Jesse van Ruller 4tet, Jazz Orchestra of the Concertgebouw, Peter Beets, Rob van Bavel, Martijn van Iterson, Hans Vroomans, Mike Delferro, Curtis Fuller, Ruud Breuls, Piet Noordijk, Slide Hampton, David Schnitter, het Metropole Orkest, Frits Landesbergen/Francesca Tandoï en Till Brönner.

Career

Concerten met Elvin Jones, Monty Alexander, Kurt Rosenwinkel.

Motivation

Waarom is Codarts aantrekkelijk voor studenten, vind jij?

“Codarts heeft een ijzersterke jazz- en popafdeling. Docenten die volop in de praktijk staan, voorzien hun studenten van alle mogelijke informatie, opdat zij zich kunnen ontwikkelen tot muzikanten met een sterke persoonlijkheid en visie. Rotterdam is de plek bij uitstek om te studeren, een stad volop in beweging, met constant nieuwe initiatieven op het gebied van jazz- en popmuziek.”

Wat ga jij hen leren?

“Ik baseer datgene wat ik studenten wil leren op kennis die ik onmisbaar acht in de praktijk en die de sleutel is om een goede muzikant te worden. Ik leer de hen zelf te leren en te studeren en reik daar tools voor aan. En ik leer studenten op een effectieve manier hun gehoor te ontwikkelen en samen te spelen.”

Hoe ga jij dat doen?

“Ik sta midden in het leerproces van de student. Tijdens ensemblelessen speel ik vaak mee en probeer zo te monitoren wat een student wel of niet beheerst qua harmonie, solo’s en groove. In de lessen Praktische Solfège laat ik de student veel oefeningen herhalen en solo’s uitschrijven en nazingen. Ik probeer het solfègefundament sterk te maken; songs worden geanalyseerd, scales worden gezongen over akkoorden, harmonieën worden geanalyseerd en herkend.”

Media