Chris Leenders

About

Chris Leenders docent klassieke muziek slagwerkChris Leenders (Nederland, 1969) voltooide zijn studies slagwerk en HaFa-directie aan het Rotterdams Conservatorium in respectievelijk 1995 en 1998 (cum laude). Hij studeerde slagwerk bij Robert van Sice, Randy Max, Willem Heesen, Jan Pustjens en Nick Woud, directie bij Jaap Koops, Arie van Beek en Jos van der Sijde. In november 1998 behaalde hij met een afsluitend concert met de Marinierskapel zijn einddiploma HaFa-directie.

Naast zijn vaste aanstelling als paukenist bij het Residentie Orkest, werkt Chris als freelance slagwerker bij diverse orkesten en ensembles, en als docent bij Codarts Rotterdam en Kunstlokaal in Gemert. Daarnaast dirigeert hij uiteenlopende programma’s met orkesten en ensembles en leidt hij één vast ensemble (slagwerkgroep Excelsior uit Gemert). Chris was ook coach van het Nationaal Jeugd Orkest en jurylid/examinator bij diverse concoursen en examens.

Career

“Ik maakte in de jaren 90 deel uit van Percussive Rotterdam. Met dit ensemble beleefde ik diverse hoogtepunten, zoals optredens tijdens de Internationale Ferienkurs fur neue Musik in Darmstadt, concerten in het Microtonal Festival te Londen, de P.A.S. Convention in Columbus/Ohio en in het Centre George Pompidou te Parijs. Daarnaast beleef en beleefde ik ieder seizoen waanzinnige concerten als paukenist en slagwerker van het Residentie Orkest, met dirigenten als Jarvi, Van Zweden, Svetlanov en Roshdestwenskij.”

Motivation

Waarom is Codarts aantrekkelijk voor studenten, vind jij?

“De klassieke slagwerkafdeling stelt hoge eisen aan vakmanschap. Hierbij vormen klassieke uitgangspunten ontstaan uit het orkestslagwerk de basis. Codarts loopt voorop als het gaat om innovatie. Met specialisten op handtrommels, marimba en vibrafoon, en op het gebied van muziektheater, biedt de school studenten een enorm rijk programma aan.”

Wat ga jij hen leren?

“Mijn lessen concentreren zich op het orkestspel en hedendaagse muziek. Daarnaast ben ik één van de docenten die de ensembles begeleiden.”

Hoe ga jij dat doen?

“Vanaf de eerste les ben ik gespitst op de juiste basistechniek. Zeer bewust gebruik van armen, polsen en vingers is essentieel. Ik besteed veel aandacht aan de kleine trom, pauken en overig orkestslagwerk. Als vakgroepvertegenwoordiger vind ik het erg belangrijk dat studenten zich thuis voelen – een voorwaarde voor een optimaal studierendement. Dat is een constante zorg, die ik graag op me neem.”

Awards

1993 Speciale slagwerkprijs op Internationaal Gaudeamus Vertolkers Concours (als lid van Percussive Rotterdam)

Media