Carlo de Wijs

About

Codarts_hammondorgelCarlo de Wijs (Nederland, 1962) werd als hammondorganist gevormd door een mix van vele inspiraties en invloeden. Hammondboegbeelden als Rhoda Scott, Jimmy Smith en Eddy Louiss; helden als Quincy Jones, Stevie Wonder en Joe Zawinul; in combinatie met huidige interessant stromingen binnen de elektronische muziek, zorgen ervoor dat hij zich op artistiek vlak voortdurend opnieuw wil uitvinden.

Tussen de warme hammondtonen door ontwikkelde hij zich als muzikant, bandleider, cultureel ondernemer, onderwijsman, instrument- en sound designer. Tegenwoordig werkt hij ook als onderzoeker. Zijn passie en gedrevenheid maken dat Carlo voortdurend op zoek is naar ogenschijnlijk complexe verbindingen tussen deze verschillende disciplines. “Ik geloof dat zij onderling sterk verbonden zijn, elkaar inspireren en beïnvloeden.”

Carlo studeerde in 1988 cum laude af als Uitvoerend Musicus aan Rotterdams Conservatorium (nu: Codarts Rotterdam).

Career

Carlo speelde in eigen formaties met onder andere D’WYS & Voices of Soul; en als solist bij onder andere Candy Dulfer’s Funky Stuff, Benjamin Herman, Lucas van Merwijk en het Metropole Orkest. Hij trad op met Steve Lukather van TOTO, Gary Brooker (Procol Harum) en Rhoda Scott. Onder eigen naam bracht hij acht albums uit en speelde op vele producties, presenteerde een speciale Hammond Alive rubriek op Radio 6 en initieerde HammondSongbook.com. Momenteel schrijft hij zijn PhD over de geschiedenis en innovatie van het Hammondorgel en is hij druk bezig met het New Hammond Sound Project dat samen met Codarts alumnus drummer Jordi Geuens is opgezet.

Motivation

Wat ga jij studenten leren?

Muziek is een manier om de persoonlijke identiteit te voeden en Codarts vormt een voedingsbodem hiervoor. Het draait om Bildung: je eigen mens en persoonlijkheid ‘bouwen’. Ontwikkeling en innovatie staan hierin centraal. Als je deze visie verbindt aan het ambachtelijk musiceren en creëren, dan vormt dat de persoonlijke basis om je leven lang te kunnen blijven ontwikkelen.

Hoe ga je dat doen?

Met het leren van de muziek- en instrumentgeschiedenis en door je het ambacht van dit complexe instrument eigen te maken wat betreft spelen, schrijven, produceren en samenwerken. Hammond kan naast de bestaande stijlen juist een rol spelen in de ontwikkeling van nieuwe stijlen, want het heeft een dusdanige innovatieve oorsprong dat er nog vele nieuwe wegen zijn te verkennen. Het zou mooi zijn als de toekomstige generatie hammondstudenten het voortouw nemen in vernieuwing van dit vakgebied.