- >Home
- >Onderwijs
- >Bacheloropleidingen
- >Wereldmuziek
- Inhoud studie
Inhoud studie
Het studieprogramma van Codarts Wereldmuziek bestaat uit zes onderdelen: artistieke ontwikkeling, samenspel, context en onderzoek, professional development, profielruimte en uitwisseling.
Opbouw
-
Jaar 1
Het eerste jaar is een breed basisjaar. De nadruk ligt op de ontwikkeling van je technische vaardigheden.
- Door wekelijks in ensembles te spelen bouw je repertoire op, verbeter je je speltechniek en doe je kennis op over stijlen en ritmes.
- Je verdiept je in muziektheorie, gericht op je specialisatie en de westerse muziek. Zo leer je in beide ‘talen’ te communiceren.
- Vanaf jaar 1 volg je lessen over productie en opnametechnieken.
- Er zijn volop uitvoeringsmogelijkheden, waaronder: optredens met STRADOC (Anatolische muziek), of met een salsa-, Braziliaans- of flamenco-ensemble.
-
Jaar 2
In het tweede jaar verschuift het accent naar je zelfstandigheid als uitvoerend musicus. Er wordt meer van je gevraagd op het gebied van ondernemerschap en persoonlijke ontwikkeling.
- Ook dit jaar doe je veel podiumervaring op. Je neemt deel aan optredens die Codarts organiseert. Voorbeelden: de Flamenco Biënnale, Flamenco Specials, concerten in de Doelen (concertgebouw van Rotterdam), de Open Dag en Open Nacht van Codarts.
- Je volgt het vak muziek wereldwijd, waarmee je kennismaakt met een breed spectrum aan muzikale richtingen.
- Tijdens een educatietraject leer je kennis over te dragen. Je coacht ensembles van medestudenten en/of loopt stage op een muziekschool.
- Je verdiept je in uiteenlopende muziekgenres en kan deelnemen aan cross-overprojecten.
- Ook volg je lessen over ondernemerschap en leer je projecten te pitchen.
-
Jaar 3
In het derde jaar staat je individuele onderzoek als performer centraal. Je creëert in overleg met de docenten en coaches een eigen profiel – op basis van talent en toekomstperspectief.
- Door minors te kiezen verdiep of verbreed je je profiel.
- Tijdens de hoofdvaklessen ligt de nadruk op je technische vaardigheden; daarnaast letten we op de ontwikkeling van je eigen stijl.
- Je docenten zijn steeds meer ‘coach’. Jij maakt kenbaar wat je wil leren.
- In het begin van het tweede semester pitch je jouw onderwerpkeuze voor de scriptie. Deze rond je af in het vierde jaar.
-
Jaar 4
Aan het einde van je studie ben je een ervaren artiest, maker en ondernemer, die het vak van A tot Z kent. Het vierde jaar staat in het teken van je afstuderen.
- Aan het einde van het eerste semester lever je je scriptie in, die je presenteert voor een beoordelingscommissie en medestudenten. Met de scriptie toon je aan dat je op hoog niveau kunt reflecteren op je vak.
- Ook in jaar 4 volg je minors waarmee je je profiel verbreedt of verdiept.
- In het tweede semester presenteer je jezelf als performer tijdens je examenconcert. In een voorstelling van ongeveer een uur laat je jury en publiek zien wat je hebt bereikt. De organisatie ligt volledig in jouw handen: van aankleding tot pr/marketing.
Na je afstuderen
Als afgestudeerde ben je een sterke uitvoerende musicus, die een eigen plek weet te creëren in de steeds veranderende muziekwereld. Vaak combineer je uiteenlopende kwaliteiten: je treedt op als solist, speelt als begeleider in diverse bands, houdt je bezig met muziekproductie, geeft privéles en/of coacht bands. Dankzij ons uitgebreide netwerk in de muziekindustrie leg je tijdens je studie al contacten waarvan je nog lang profiteert.