Codarts nieuws

Muziektheatertalent in nieuwe Carry Slee-musical

Drie studenten en één alumnus van de opleiding Muziektheater spelen in het theaterseizoen 2016-2017 de hoofdrollen in de musical Razend – een nieuwe productie van Homemade Productions, gebaseerd op het succesvolle boek van Carry Slee. Onthoud deze namen: Jochem Smit, Martijn Noort, Rose-Anne van Elswijk en Reneé de Gruijl. Lees hier een interview met Jochem Smit, die in Razend de hoofdrol zal spelen.

Shape Lees meer
Codarts alumni

“Ik wil niet spelen in een band die avond na avond hetzelfde doet”

Jimmi Jo Hueting studeerde vorig jaar af aan Codarts.
Zijn single gaat de hele wereld over.

Shape Lees meer
Codarts alumni

Drie vragen aan….Roufaida Aboutaleb

Haar succesvolle optreden op 7 juni in Rotown was het slotakkoord van haar studententijd aan Codarts.

Shape Lees meer
Achter de schermen

“Ik leer hier hoe ik Jazz, Turkse Muziek en Indiase Muziek kan integreren in Latin”

Iedere maand maak je in deze interviewrubriek kennis met de beste muzikanten, dansers en circusartiesten van morgen. Deze keer: Marcelo Rosario (28), student Latin gitaar.  Je speelde 22 mei live in het tv-programma Vrije Geluiden met Moyseis Marques. Hoe vond je dat? “Een grote eer. Moyseis Marques is heel goed; hij heeft een geweldige stem en componeert mooie muziek. Hij is behoorlijk beroemd in Brazilië en heeft samen gespeeld met grote Braziliaanse namen, zoals Beth Carvalho, Martinho da Vila en Leila Pinheiro. Na afloop van ons optreden hoorde ik dat veel muzikanten die in Vrije Geluiden hebben gespeeld later heel groot zijn geworden – dat wist ik niet. Dat maakte het extra leuk!” Je bent geboren in Brazilië, maar je studeert Latin gitaar in Rotterdam. Waarom? “Ik ben vertrokken uit Brazilië omdat ik meer wilde leren. Ik was daar heel mijn leven al bezig met Braziliaanse muziek. In Bahia, waar ik geboren ben, spelen op iedere straathoek mensen. Iedereen maakt praatjes met elkaar over samba en Latin muziek – het leeft natuurlijk nergens zo als daar, maar ik wilde mijn horizon verbreden en mijn techniek verbeteren. Bij Codarts kan dat. Het niveau is heel hoog, ook voor mensen die geboren zijn in Brazilië. Daarnaast kom ik hier ook in aanraking met Jazz, Turkse Muziek en Indiase Muziek, en leer ik hoe ik die sounds en speeltechnieken kan integreren in mijn eigen werk. Ook Rotterdam triggert me; er zijn zo veel podia in de stad waar goede dingen geprogrammeerd worden.” Je zit nu in je derde jaar. Wat zijn je plannen voor de toekomst? “De komende jaren wil ik nog graag in Rotterdam blijven. Ik heb het gevoel dat alles nu een beetje begint te lopen, dus het zou zonde zijn om weg te gaan. Ik heb bijvoorbeeld net een album uitgebracht, samen met onder anderen Falk Schrauwen, …

 
Shape Lees meer
Achter de schermen

Rok Zalokar

Iedere maand maak je in deze interviewrubriek kennis met de beste muzikanten, dansers en circusartiesten van morgen. Deze keer: Rok Zalokar (25), student Piano (jazz). Samen met Ruud Voesten (drums) en Soet Kempeneer (bas) won je 20 maart de Erasmus Jazz Prijs. Was je nerveus? “Ja, best wel. De Eduard Flipse Zaal van de Doelen is een geweldige zaal, en het zat stampvol. Het geluid is supergoed; we hebben nogal eens opgetreden in zaaltjes waar dat niet het geval was, haha. Daarom voelden we ook de nodige druk; alle ingrediënten voor een succesvol optreden waren aanwezig, wij moesten het alleen nog waarmaken. Veel van onze muziek is geïmproviseerd, en ontstaat dus live. Dat betekent in praktijk soms dat het óf heel erg goed klinkt óf flink mislukt.” Dit keer ging het duidelijk erg goed. Hoe maak je zo’n improvisatie tot een succes? “We zien optreden als varen op zee: we navigeren door gecomponeerde en geïmproviseerde delen, en soms wil één van ons vol overgave de ene kant op, terwijl een ander de andere kant op vaart. We zoeken in een optreden naar evenwicht en goed samenspel. Daar speelt de kwaliteit van het geluid ook een belangrijke rol in. We werken met prepared piano; zo gebruik ik bierdopjes om mijn snaren mooi te laten resoneren. Als het geluid niet goed afgesteld staat, kan onze muziek snel vervliegen in de ruimte.” De Erasmus Jazz Prijs bracht de afgelopen twintig jaar grote namen voort. Wat betekent het voor jou om deze prijs te winnen? “Het is voor ons als muzikanten een belangrijke bevestiging. We zijn heel kritisch: we oefenen veel en vinden dat het altijd beter kan. Ik hoop dat we door deze prijs wat meer concerten kunnen gaan geven. Daarnaast vind ik deze prijs een belangrijke showcase van Codarts. Iedereen moet zien dat er een hoop creativiteit schuilgaat achter …

Shape Lees meer
Codarts onderzoek

Codarts Artistic Research Festival

Op 9 maart 2016 vond het eerste Codarts Artistic Research Festival plaats. De opening werd verricht door de voorzitter van het College van Bestuur, Wilma Franchimon. Vervolgens deelden studenten, alumni en docenten van de Master of Music de inspanningen en resultaten van hun artistiek onderzoek met leden van de Codarts-gemeenschap en met gasten uit binnen- en buitenland.

 
Shape Lees meer
Codarts onderzoek

“Bezig zijn met echte vragen uit de echte wereld”

Sport is altijd al een rode draad geweest in het leven van Janine Stubbe. Ze tenniste op hoog niveau maar moest stoppen vanwege een blessure. Nu doet ze onderzoek naar het voorkómen van blessures. Na haar studie Bewegingswetenschappen aan de RUG promoveerde ze aan de VU. Ze werkte zeven jaar bij TNO als hoofd toegepast onderzoek. Sinds 2013 is ze lector op de Hogeschool van Amsterdam en sinds 2014 ook bij Codarts. Daarnaast is ze directeur van Umance – een bedrijf dat online tools biedt om blessures te voorspellen en voorkomen. Van fundament naar praktijk "Sport en onderzoek doen heb ik altijd kunnen combineren binnen mijn loopbaan. Het type onderzoek is geleidelijk aan veranderd. Tijdens mijn promotie deed ik fundamenteel onderzoek; dan zit je veel achter de computer met grote databestanden, vaak solo. Bij TNO deed ik toegepast onderzoek naar sport. Op een gegeven moment wilde ik heel graag aan de slag met echte vragen uit de echte wereld." Binnen de HvA zette ze een lectoraat op rondom de fysieke en mentale gezondheid van topsporters. Dat combineerde ze in eerste instantie met haar baan bij TNO, totdat Codarts haar in 2014 ook benaderde. Schakel "Ik vond het ontzettend leuk dat Codarts hiervoor open stond. Ik heb meteen aangegeven dat ik géén expert ben in de podiumkunsten. Wel in onderzoek doen. Binnen Codarts focus ik me op de fysieke en mentale gezondheid van performers: dansers, circusartiesten en muzikanten. Hoe gaan zij om met piekbelastingen en presteren onder druk? En met aspecten als heimwee?" Ze vormt een mooie schakel tussen beide hogescholen. "Zo voeren we fysieke metingen waarmee we op de HvA zijn gestart nu ook uit bij de dansers van Codarts." Daarnaast schakelt ze graag met andere experts van de buiten de hogeschool: "Ik vind het belangrijk om samen te werken. Bijvoorbeeld met het VUmc, Erasmus MC, …

Shape Lees meer
Achter de schermen

Cirque du Soleil scout bij Circus Arts

In mei 2016 was Claude Vendette, casting director van Cirque du Soleil (specialisatie: muziek) te gast bij Codarts.

Shape Lees meer
Achter de schermen

Amanda Payne

“Ik hou heel erg van Griekse tragedies in moderne bewerkingen, dus daarom koos ik voor Medea van Simon Stone. Het mooie aan tragedies is dat een personage helemaal kapot gemaakt kan worden; dat vind ik heel indrukwekkend om te zien en om zelf te spelen. Ik zag deze heftige echtscheidingsscène twee jaar geleden bij Toneelgroep Amsterdam en wist toen meteen: dit ga ik doen met Van Kul tot Cult.

Shape Lees meer