Master Kunsteducatie

Introduction

Als je een bachelor in de kunsten hebt afgerond en op zoek bent naar meer verdieping, dan is de Master kunsteducatie iets voor jou. Of je nu festivals wilt gaan organiseren of als beleidsmedewerker je wilt inzetten voor een culturele organisatie; de Master kunsteducatie biedt je alle kansen.

Hier leer je hoe je een ‘culturele bruggenbouwer’ wordt, met een persoonlijke visie op de kunsten. Iemand die weet welke culturele organisaties er bestaan én hoe deze organisaties bij elkaar gebracht kunnen worden, bijvoorbeeld door het organiseren van een festival of door opgedane kennis te delen. Ook leer je hoe culturele kennis gecommuniceerd wordt en hoe een relevant onderwerp op een kwalitatieve manier onderzocht kan worden. In de hedendaagse kunstsector is een grote behoefte aan master-professionals met dit soort vaardigheden.

 

Lees meer

Jaar 1

Het eerste studiejaar van deze master begint met een groot Master research project, dat gelinked is aan je persoonlijke ervaring als uitvoerend kunstenaar.

Naast dit onderzoek volg je een studieporgramma waarin de link tussen theorie en praktijk nader onderzocht wordt. Enkele hoogtepunten:

  • Hoe communiceer je kunst via social media? In een reeks lessen over media-theorie wordt deze vraag beantwoord.
  • Je ontdekt de beste manier om je artistieke kennis als danser, kunstenaar op didactische wijze over te dragen. Bijvoorbeeld: je maakt een multi-disciplinaire theaterproductie voor kinderen en introduceert hen op deze manier in allerlei verschillende kunstvormen.
  • Samen met andere studenten én in samenwerking met het interdisciplinaire Centre for Art and Media Technology V2_ organiseer je een festival, waar je de ruimte krijgt om je eigen visies op kunst te vertalen naar een mooi eindproduct.

Jaar 2

In jaar 2 ga je verder met de vakken uit het eerste jaar. Daarnaast voer je een onafhankelijk onderzoek uit, en bestudeer je verschillende soorten media-theorie en kennis overdracht. Andere onderdelen:

  • Met keuzevakken is het mogelijk je persoonlijke horizon te verbreden. Bij Codarts heb je veel keus; zowel binnen Muziek, als Dans en Circus.
  • Daarnaast organiseren de studenten een publiekelijk debat, waarin je leert je persoonlijke visies op kunst onder woorden te brengen en te beargumenteren. Je debatteert tegen de andere studenten, maar mét een publiek.
  • In het tweede semester rond je je onderzoeksproject af. Het resultaat is een scriptie en een praktisch product (bijvoorbeeld een online leermethode voor middelbaar onderwijs).

Artistiek onderzoek

Artistiek onderzoek maakt een essentieel onderdeel uit van dit master programma. Je formuleert een probleemstelling die gerelateerd is aan je artistieke professie en doet hier gedurende twee jaar onderzoek naar.

Het onderzoek wordt afgerond met een scriptie een zogenoemd ‘praktisch product’, bijvoorbeeld een online leermethode voor middelbaar onderwijs. Of: een aanbeveling voor het gebruik van social media binnen een culturele organisatie. Aan het einde van de studie presenteer je het praktisch product aan een breed publiek; van leken tot professionals uit het beroepsveld.

Gedurende je research periode kun je gebruik maken van het Codarts-netwerk; dat bestaat uit veel culturele organisaties en scholen. Je wordt in het onderzoeksproces begeleid door een supervisor.

Carrièreperspectief

Hier leer je hoe je een ‘culturele bruggenbouwer’ wordt, met een persoonlijke visie op de kunsten. Iemand die weet welke culturele organisaties er bestaan én hoe deze organisaties bij elkaar gebracht kunnen worden, bijvoorbeeld door het organiseren van een festival of door opgedane kennis te delen. Met deze kennis op zak, ben je multi-inzetbaar op de huidige culturele arbeidsmarkt.

Veel Codarts-alumni zijn bijvoorbeeld hun eigen bedrijf gestart in de culturele en educatieve sector, anderen hebben dankzij hun master een vaste aanstelling gekregen bij een onderwijsinstelling. Er is op deze dynamische arbeidsmarkt veel vraag naar kunstdocenten met een master.

Monica Janssen (graduation year 2014), singing and cultural teacher in secondary education: ‘By following this study I came into contact with the right people and acquired the baggage that enabled me to underpin my own visions.’

Minder

Toelating

Admission

Studenten die een bachelor; Docent Muziek, Docent Dans, Docent Drama of een buitenlandse equivalent hebben afgerond én volgens de examencommissie over voldoende theoretische en praktische kennis beschikken, mogen meedoen aan het toelatingsprogramma van deze master.

Voorafgaand aan dit toelatingsprogramma schrijven de kandidaten een studieplan met daarin de volgende elementen: (1) een toelichting van de interesse in kunsteducatie (2) een conceptplan voor het artistieke onderzoek dat de kandidaat van plan is te verrichten gedurende deze master. Tijdens de toelating bespreken de kandidaten hun studieplan met twee beoordelaars. Tijdens de toelating wordt gelet op de motivatie van de kandidaat en het vermogen tot professionele reflectie.

 

 

 

Bij studeren op Codarts komt een hoop kijken. Op deze pagina vind je onder het kopje “meer informatie” alle belangrijke informatie bij elkaar. Informatie over de hoogte van het collegegeld, handige websites die je kunnen helpen bij  het vinden van een geschikte woonruimte, toelichting over studeren met een functiebeperking, en tips voor het aanvragen van een beurs. Deze pagina maakt je wegwijs in de verschillende faciliteiten die Codarts biedt.

Contact

Master of Education in Arts

+31 10 217 11 00

codarts@codarts.nl

Kruisplein 26

3012 CC Rotterdam