De rol van voeding op je gemoedstoestand – vezels

Chocolade kan je soms een heel fijn gevoel geven. Voor even… Want helaas is dat effect vaak snel weer voorbij. Gelukkig is er een oplossing die veel langer effect geeft: vezels.

Vezels zijn een belangrijke voedingsstof voor de bacteriën en andere micro-organismen in je darmen. In totaal heb je wel 1,5 kg aan allerlei soorten bacteriën in je darmen zitten, die samen het darmmicrobioom genoemd worden.

Hoe het werkt:

Vezels in ons eten zijn een bron van voeding voor de bacteriën in je darmen. Zij fermenteren de vezels en zetten ze om in andere stofjes. Er wordt nog veel onderzoek gedaan naar het effect van deze stoffen op de gezondheid. Wat wel al bekend is, is dat er een connectie is tussen het darmmicrobioom en ons brein. Het lijkt erop dat bepaalde stoffen, geproduceerd door de darmen, een positieve invloed hebben op je humeur en gedachten.

Vezels:

Vezels vind je in: fruit, groenten, peulvruchten, noten, zaden, pitten en volkoren granen. Vezels zijn heel belangrijk voor de darmen. Een deel van de vezels uit deze voedingsmiddelen is fermenteerbaar. Deze worden dus door de bacteriën in je darmen omgezet in voedingsstoffen en signaalstoffen voor je lichaam. Een deel van de vezels is niet fermenteerbaar en vormt samen met (voldoende) vocht je ontlasting. Het zorgt plat gezegd voor een goed gevormde zachte drol waardoor jij makkelijk naar de wc kunt.

Doen:

  • Eet dagelijks minimaal twee stuks fruit. Vergeet je het nu je veel thuis bent vaak? Eet fruit dan direct bij een maaltijd.
  • Eet dagelijks minimaal 250 gram groenten, liefst nog meer. Eet dus niet alleen groenten bij je diner maar ook overdag.
  • Eet dagelijks volkoren granen, in ieder geval bij twee maaltijden. Bijvoorbeeld volkorenbrood, volkoren crackers, roggebrood, muesli, havermout, Brinta, volkoren pasta, volkoren couscous, bulgur, quinoa of volkoren tortilla’s.
  • Eet dagelijks een handje noten, zaden of pitten. Bijvoorbeeld pindakaas op brood, een handje door je muesli of havermout of als snack tussendoor.
  • Eet zeker eenmaal per week peulvruchten (linzen, kikkererwten, bruine/witte/kidneybonen) – bijvoorbeeld chili sin carne, dahl curry van linzen, linzen- of erwtensoep, cannellinibonen door de pasta, zwarte bonen brownie, hummus, enz.
  • Varieer!
  • Uitdaging: lukt het je om 30 verschillende vezelrijke producten in een week te eten? 

Bonus: een gezond microbioom is ook belangrijk voor een goed werkend immuunsysteem. Erg belangrijk in deze periode!