De drie meest gestelde vragen op het spreekuur van de diëtist

Mijn naam is Sandra Buijing en ik werk bij Codarts als sportdiëtist. Om de week op woensdagmiddag ben ik tussen 13:00 en 17:00 uur aanwezig op Codarts en beschikbaar voor alle studenten voor persoonlijk advies. Helaas kon dat afgelopen tijd even niet, maar gelukkig is er internet en videobellen en konden de spreekuren dus gewoon doorgaan.

Codarts_Student_Life_Sandra_Dietitian
Sandra Buijing, sportdiëtist bij Codarts

Er zijn een aantal vragen die regelmatig terugkomen op het spreekuur. De drie meest gestelde vragen en antwoorden ga ik met jullie delen, zodat ook jullie hier allemaal baat bij hebben. Werkt het antwoord voor jou niet of heb je meer hulp nodig? Laat het me weten, dan plannen we een afspraak. Je kunt me bereiken via sbuijing@codarts.nl.

Krijg ik alle voedingsstoffen binnen die ik nodig heb?

Dit is toch wel de meest gestelde vraag op mijn spreekuur. Soms gaat het wat specifieker over bepaalde voedingsstoffen, omdat bijvoorbeeld uit een bloedtest is gebleken dat ijzer of vitamine B12 laag is. Een hele goede vraag om te stellen, want gezonde producten eten betekent niet automatisch dat je ook alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je lijf nodig heeft. Hiervoor heb je namelijk een variëteit aan voedingsmiddelen nodig en vooral ook voldoende eten in totaal.

Het is best lastig om deze vraag algemeen te beantwoorden, omdat het antwoord voor iedereen net weer wat anders is. Of je man of vrouw bent heeft invloed en daarnaast spelen gewicht, leeftijd en de hoeveelheid beweging op een dag ook een grote rol. Om een globaal idee te krijgen of je ongeveer voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt, kun je een paar dagen een dagboekje bijhouden in de Eetmeter (Nederlands, app of website) of Cronometer (Engels). Beide programma’s kijken niet alleen naar kilocalorieën, eiwitten en koolhydraten, maar ook naar vitamines en mineralen. Dat geeft een mooi totaalplaatje.

Hoe krijg ik meer structuur in mijn eetpatroon?

Vaak spreek ik studenten die merken dat hun eetpatroon uit balans is. Het ene moment wordt er vergeten te eten of te weinig gegeten en dit wordt later op de dag ingehaald, of soms helemaal niet ingehaald.

Om meer structuur aan te brengen in je eetpatroon, zou je een dagplanning kunnen maken. Verwerk hierin alle activiteiten, inclusief je eetmomenten en porties. Schrijf het echt even uit, dat helpt voor het overzicht. Wat valt je op?

Vaak gaat er aan een moment van heel veel eten, een tijd van weinig eten vooraf. Heb je in die periode tijd om je eetpatroon wat uit te breiden? Bijvoorbeeld een grotere lunch? Of een tussendoortje of tussenmaaltijd in de middag? Wees niet bang om wat meer te eten. Vaak helpt het om van gezonde producten meer te eten, zodat je minder gezonde voeding een ander moment kunt laten staan.

Wees ook niet bang om af te wijken van wat als ‘normaal’ gezien wordt. Ontbijt, lunch en diner als hoofdmaaltijden werkt voor veel mensen heel goed, maar niet voor iedereen. Zo sprak ik iemand die gaat starten met ontbijt, lunch, diner en een avondmaaltijd. Dus een extra maaltijd, die haar zeker meer balans zal geven. Het kan ook zijn dat de tijden waarop jij eet anders zijn dan de tijden die ‘standaard’ zijn. In Nederland is het  gebruikelijk om diner te eten rond 18:00/19:00 uur, maar dat hoeft natuurlijk niet het beste te werken voor jou. Probeer bijvoorbeeld eens om 21:00 uur te eten en kijk wat het doet voor je. Andersom zou het natuurlijk ook kunnen, dat 18:00u eten voor jou beter werkt, terwijl je gewend bent om rond 21:00 uur te eten.

Vind je het lastig om te veranderen? Stel jezelf dan vooral deze vraag: hoe kan ik het makkelijk voor mezelf maken? Hoe simpeler, hoe makkelijker het uit te voeren is. Gedrag veranderen gaat meestal niet in rigoureuze grote stappen, maar in kleine baby-stapjes, zodat je het ook echt vol kunt houden.

Ik heb last van … vermoeidheid/darmklachten/een blessure. Kan voeding mij helpen?

Vaak wel! Voeding is geen wondermiddel, er zijn ook geen wonderpillen te koop (trap niet in al die mooie reclames). Wel is wat jij eet letterlijk hetgeen waar jij uit opgebouwd bent. Dus voed jezelf met een eetpatroon rijk aan eiwitten, vezels, complexe koolhydraten, vitamines en mineralen. Dit draagt absoluut bij aan fitheid, energie, herstel, je immuunsysteem en een goed werkend maag-darmkanaal.

Heb jij lichamelijke klachten? Check eens of je deze basisvoedingsmiddelen dagelijks binnenkrijgt:

  • Minimaal 2 stuks fruit.
  • Minimaal 250 gram groenten
  • Volkoren granen
  • Minimaal 25 gram (ongezouten) noten/pitten/zaden
  • Een variatie aan eiwitbronnen: peulvruchten (linzen/kikkererwten/bonen), tofu, tempé, ei, kip, vis, (plantaardige) zuivel en/of kaas.

Mis je iets uit de lijst? Voeg het toe aan je dagelijkse ritme!

Ook hier geldt weer dat dit een heel algemeen advies is. Ieder persoon is verschillend en heeft dus ook verschillende hoeveelheden van deze producten nodig. De eetmeter of chronometer uit vraag 1 kunnen je daarbij ook een stapje verder helpen. Voor echt persoonlijk advies ben je heel erg welkom op het spreekuur!