Stay at home challenge: student Dans Docent Anneloes van Schuppen

Wie: Anneloes van Schuppen (27)
Opleiding: Docent Dans (derdejaars)
Woonplaats: Utrecht

Je hebt de bachelor Liberal Arts and Sciences op zak,  maar toch trekt het dansvak. Hoe is dat zo gekomen?
‘Mijn studie aan de Universiteit Utrecht was heel breed, je kon aan bijna alle faculteiten vakken volgen. Het doel: interdisciplinair leren denken en werken. Ik ben mij gaan specialiseren in religiewetenschappen, communicatie en filosofie. Maar ik heb altijd gedacht: zal ik iets met dans doen? Het is mijn passie, ik gaf naast mijn studie al dansles en workshops, maar ik twijfelde of ik goed genoeg was voor de auditie.’

Waarom koos je voor Codarts Docent Dans?
‘Na mijn bachelor nam ik een tussenjaar, werkte ik in de horeca en reisde ik door Zuid-Amerika. Dat leverde veel inzichten op. Toen ik daarna aan mijn master begon, besefte ik dat de wetenschappelijke wereld te theoretisch voor me was. Ik wilde de maatschappij in en ook praktisch bezig zijn. Dus ik ben gestopt en heb eigenlijk halsoverkop auditie gedaan. Ik was 24 jaar en werd aangenomen!’ 

Anneloes bij PERA in Cyprus.

Door je studie, leeftijd en ervaring kun je, in overleg, vrijstellingen krijgen. Hoe haal jij het beste uit de opleiding?
‘Ik heb een duidelijk doel voor ogen: ik wil de kant van community arts op en veel praktijkervaring opdoen. Daar is een hbo-opleiding heel geschikt voor, met veel stages.
Vanaf het tweede jaar hebben we een individueel studie-pad gemaakt. Mijn hele leven is dans al mijn hobby, maar ik voelde dat ik meer fysieke danstraining nodig had om niet alleen docent, maar ook een goede danser te zijn. Daarom ben ik een half jaar naar PERA School of Performing Arts in Cyprus gegaan. Het bleek de ideale plek voor mij. Alleen maar dansen, de hele dag door. In februari kwam ik goed getraind terug, maar al snel begon corona alles te veranderen.’ 

Hoe zien je dagen er momenteel uit?
‘Nu de treinreis naar Rotterdam is weggevallen, is er meer tijd om te sporten. Krachttraining, yoga, barre-werk etc. ’s Ochtends zijn er danslessen via Zoom. In de middag theorievakken, waarin we elkaar als klas ook lesgeven, bijvoorbeeld in tap. Binnenkort ga ik met mijn stage starten bij een basisschool hier om de hoek. De lessen geef ik buiten, in het speeltuintje. En vanaf juli ga ik stage lopen bij het Rotterdams Wijktheater. Daar ga ik een eigen productie maken: het concept bedenken, spelers werven, choreograferen en regisseren. Mensen uit verschillende groepen uit de samenleving samenbrengen en verhalen vertellen via dans, daar heb ik heel veel zin in!’

Voor welk doel wil jij dans inzetten?
‘Als middel voor meer verbinding met jezelf en anderen, om elkaar beter te leren kennen en te begrijpen. Het liefst werk ik met diverse doelgroepen. Zo ga ik stage lopen bij Cardiac Output, een gezelschap voor verstandelijk beperkte dansers en professionele dansers. Ik geef les bij Stichting ReDiscoverMe: danslessen voor mensen met (en zonder) chronische ziekten, zoals MS en Parkinson. Ik geef soms dansworkshops in asielzoekerscentra in Utrecht en ik ga lesgeven bij DansinSchool. Voor de toekomst heb ik goede hoop: ik ga ervan uit dat de anderhalve-meter-maatschappij niet eeuwig duurt. Tot die tijd blijven we dansen in de ruimte die er wel is.’