Leer Karin kennen: danseres, diëtiste & chef-kok

Maak kennis met Karin Lambrechtse: danseres, diëtiste, chef-kok en auteur van het boek ‘Sportables’, een kookboek met recepten voor atleten. Karin blogt maandelijks over voeding voor podiumkunstenaars en deelt met ons haar heerlijke en gezonde recepten die ze heeft ontwikkeld om je prestaties te optimaliseren. Wij kunnen niet wachten om haar recepten uit te proberen. Maar eerst introduceren we Karin met een kort interview om haar een beetje beter te leren kennen.

Student_Life_Recepten_Karin_LambrechtseWaar werk je?
Op dit moment werk ik op verschillende plekken voor verschillende instellingen en bedrijven. In 2017 opende ik mijn eigen praktijk als dansdiëtiste in Arnhem, waar ik dansers van alle leeftijden uit het hele land ontmoet. Daarnaast geef ik les over voeding bij Artez en Fontys. Voor Topsport Gelderland organiseer ik kookworkshops voor jonge atleten en hun ouders, en ik werk voor de KNZB waar ik voedingsadviezen geef en 6 Paralympische zwemmers begeleid. Maar mijn belangrijkste taak die ik dit jaar begon, is chef-kok en foodcoach-coördinator voor ons Nederlandse World Tour Cycling Team Jumbo-Visma. Dit betekent dat ik op reis ben met 7 fietsers en gepersonaliseerde maaltijden voor hen kook.

Kun je ons iets vertellen over je achtergrond?
Ik ben opgegroeid in het noorden van Nederland. Als kind heb ik aan veel sporten deelgenomen, zoals korfbal, paardrijden, schaatsen en gymnastiek. Na het zien van een uitvoering van NDT en van Duende (een Nederlands dansgezelschap) wist ik het … Die dansers waren zo mooi, de bewegingen zo perfect, zo organisch, muzikaal en inspirerend. Ik wilde niet meer bewegen om te winnen, om ‘de beste’ te zijn, ik wilde bewegen om te delen, te voelen, een verhaal te vertellen. Ik begon met moderne dans op 14-jarige leeftijd en ballet op mijn 16de. Sommigen zeiden: je zult nooit op een dansacademie terechtkomen als je zo laat begint met dansen. Maar godzijdank volgde ik mijn dromen en ging ik ervoor en lukte het wel. Tijdens mijn 3e jaar bij Artez kreeg ik een stage bij Introdans wat resulteerde in een later contract. Een droom die uitkomt. Bij Introdans danste ik 11 geweldige en mooie jaren. In 2013 stopte ik omdat ik altijd al wist dat ik wilde stoppen aan de top van mijn carrière. Nadat ik was gestopt, werkte ik als freelance danser en choreograaf in Europa en begon ik met het bestuderen van voeding. Langzaam ging mijn focus steeds meer naar voeding en werd dansen / optreden steeds minder. Een natuurlijk proces, maar, hoewel ik nu echt geniet van mijn leven en werk, mis ik elke dag dansen.

Wat was je favoriete snack toen je dans studeerde?
Toen ik aan het studeren was (1998-2002) hadden we niet al die sportvoeding, afhaalmaaltijden en snacks die we tegenwoordig overal om ons heen zien. Op school hadden we een kleine kantine en twee dames die elke dag vers eten maakten. Helemaal niet het juiste voedsel voor optimale prestaties en herstel (weet ik nu …) maar smakelijk eten; zeker! Pasta met veel knoflook en olie, vette empanadas, tosti’s en volle yoghurt met suikerachtige granola. Het was ‘zwaar’ eten. Er was niemand die ons tips gaf over wat het beste was om te eten of wanneer en hoeveel. Sommige docenten  keken ons boos aan als we aan het eten waren, waardoor we niet meer aten als ze in de buurt waren. We hadden ook een Duitse balletleraar die geen water in de studio toeliet. Gelukkig gebeuren deze dingen niet meer! Maar om je vraag te beantwoorden, mijn favoriete snack was toen (en is nog steeds) gewoon een stuk fruit: licht, fris en energiek. Plus een boterham met pindakaas. Ik ben echt verslaafd aan pindakaas! 

Waarom is voeding van belang voor uitvoerende kunstenaars?
Voeding is belangrijk voor iedereen, voor onze algehele gezondheid. Maar vooral voor het uitvoerend atleten, omdat hun lichaam hun instrument is. Ons instrument kan alleen functioneren op dit hoge niveau met fysieke eisen en hoge druk als het krijgt wat het nodig heeft: brandstof, vloeistof en herstel. Dit kun je aan je lichaam geven door op het juiste moment het juiste voedsel te eten. Daarnaast speelt esthetiek een belangrijke rol bij de manier waarop topsporters met eten kunnen omgaan. Om een ​​sterk, atletisch maar slank lichaam te hebben, wordt een sporter op verschillende manieren uitgedaagd, omdat het (bijna) onmogelijk is om spieren te krijgen en tegelijkertijd af te vallen. Ik vind het belangrijk om ons eigen lichaam echt te begrijpen en te accepteren. De perfecte body is niet die van iemand anders, of een perfecte Instagram-foto. Jouw lichaam is alleen van jou. Je kunt het kneden door er voor te zorgen en voeding is een van de beste manieren om dat te doen.

Wat zou je studenten willen leren met je recepten?
Dat voedsel ons meer geeft dan alleen energie. Eten is leven! Het beschermt ons, het maakt ons sterker, het laat ons groeien, het laat ons voelen, het is leuk, het communiceert naar ons en het voedt loichaam en geest, het helpt ons te herstellen, het koelt ons af of verwarmt ons, het geeft ons een gelukkig gevoel en het verbindt ons met anderen!

Wat is je guilty-pleasure qua eten?
Pizza! Een vers zelfgebakken pizza met tomatensaus, pastinaak, rode paprika, tonijn, courgette, zwarte olijven, knoflook, tofu, uienringen en een zoute honing-tijm dressing.

Student_Life_Recepten_Karin_Lambrechtse