Triple Threat in Londen: Keoni Blockx studeert verder na bachelor Muziektheater

“Stilte. Even een rustmoment.” Dat is wat Keoni Blockx na een tijdje nadenken antwoordt op de vraag wat hij het meest mist aan Codarts. “Het is hier heel intens. M’n hoofd komt soms niet tot rust. Dan lig ik nog uren wakker.” Maar hij geniet met volle teugen van zijn éénjarige Master Musical Theatre aan de Royal Academy of Music in Londen. “Vorige week kregen we een masterclass van de wereldberoemde musicalcomponist Claude-Michel Schönberg. Ik bedoel, hem ooit ontmoeten is één ding, maar een half uur met hem mogen werken…”, roept hij door de telefoon.

Na zijn bachelor Muziektheater aan Codarts wist hij dat hij in Londen zou willen werken en dat hij het liefst deze master aan de Royal Academy of Music zou willen volgen. Vooral de specifieke ‘sound’ van de zang trok hem aan. “Je leert dat alles blendt met de muziek, je moet zingen wat de muziek van je vraagt. Dit deden we ook op Codarts, maar hier in Londen wordt het anders benaderd, hier werken we aan een mix van Legit en Belting, de twee grote zangstromingen.”

Toelating was niet gemakkelijk. “Ze zijn op zoek naar de ‘triple threat’, je moet sterk zijn in zowel zang, dans als spel. Daarnaast is het superduur om hier te studeren.” Gesteund door verschillende fondsen, waaronder een fonds van Codarts, kwam het financiële plaatje rond. Daarnaast ging hij na de bachelor Muziektheater bij Codarts als volwaardige muziektheater-artiest de audities in. Tijdens zijn afstudeerjaar in 2017 kreeg hij het geweldige nieuws dat hij was toegelaten tot de prestigieuze master in Londen.

Dat hij het druk heeft, is duidelijk. Voor het interview heeft hij een half uur de tijd, tussen de zanglessen door. De intensiteit van de opleiding is hoog. In zijn klas werkt iedereen heel hard en staat de eigen ontwikkeling voorop. Veel persoonlijke aandacht geeft studenten de mogelijkheid om zich te focussen op dat ene ding waar ze zo goed mogelijk in willen worden. Voor Keoni is dat zang. Dankzij de gedegen en brede opleiding bij Codarts kan hij ook in Londen zijn draai vinden en zit hij zelfs in de topklas Dans van zijn jaar. “Codarts heeft  me een goede voorbereiding gegeven, na een screening werd ik in de hoogste groep geplaatst.” Toch merkt hij ook een groot verschil tussen beide opleidingen: “Bij Codarts wordt je opgeleid als allrounder, waarbij er gefocust wordt op integratie van de verschillende  zaken een belangrijke component van de opleiding is. Hier wordt er veel meer ingezoomd op je sterkste kwaliteiten. Op Codarts had ik ook contact met studenten van andere afdelingen, tijdens bijvoorbeeld cross-overprojecten. De Royal Academy of Music is echt alléén een conservatorium. Iedereen is met muziek en met zijn eigen specialisatie bezig. Dat maakt de opleiding mede zo intens.”

Toekomstplannen én dromen heeft Keoni volop. De Engelse aanpak bevalt hem wel, dus wil hij eerst een tijd in Londen werken, de kans dat dat lukt is groot. “Het hoofd van de opleiding hier kent veel mensen uit het werkveld in Londen, en er komen bij ieder project wel castingdirectors kijken.” Over 10 tot 15 jaar wil Keoni waarschijnlijk terug naar Nederland en België om zijn eigen company te beginnen. Maar nu eerst weer snel door naar de volgende les.

Headerfoto: Eén van Keoni’s solo’s tijdens een Codarts-performance 2016-2017.