Alumna Sanne schittert op West End

Tijdens haar studie Muziektheater bij Codarts liep Sanne den Besten stage in de musical The Little Mermaid en schopte het tot understudy Ariel. Na haar afstuderen toerde ze met de voorstelling The Humans door Amerika en Frankrijk. The Sound of Music, waarin ze alternate van Maria wordt, werd de volgende in het rijtje op haar indrukwekkende CV. Ondertussen was ze op televisie ook nog te zien in het BNN- programma Like ADAM,  waarin een fictionele girlband werd gevormd en gevolgd.

“En toen dacht ik: laat ik eens kijken hoe ver ik kan komen in Londen. Ik zocht een agent en mocht vrij snel een auditie gaan doen voor Les Miserables. De auditie ging helemaal niet goed, mijn vliegtuig had enorme vertraging, ik kwam halsoverkop nog net op tijd binnen rennen.” Ze mocht terugkomen en werd na nog een aantal audities aangenomen voor cover van de rol van Fantine. “Ik moest binnen een maand naar Londen verhuizen, want vijf weken nadat ik het telefoontje kreeg, begonnen de repetities.”

Les Miserables speelde acht keer per week in het Queen’s Theatre in Londen, op West End. “Het was te gek. Ik herinner me de eerste repetitie nog heel goed: iedereen was zó goed.” Tijdens het spelen in Les Miserables besloot ze ook auditie te doen voor Mamma Mia. Ze krijgt de hoofdrol en kruipt in het personage van Sophie. Daarmee begon een hele drukke tijd. “Ik was alleen thuis om te slapen en te eten. Overdag repeteerde ik en ’s avonds stond ik op het toneel met Les Miserables. De rol van Sophie in Mamma Mia vroeg veel van me. Ik moest zingen zonder vibrato, dus daarvoor moest ik ineens weer heel veel gebruik maken van de zangtechniek die ik destijds op Codarts geleerd heb.”

Op dat moment in haar carrière is Den Besten er naar eigen zeggen pas echt achter gekomen hoe belangrijk goede techniek voor een artiest is. “Natuurlijk weet je dat heus wel als je studeert aan een conservatorium, maar ik had toch wel een reality check nodig om écht tot me door te laten dringen hoeveel je als artiest aan een stevige technische basis hebt. Je kunt veel beter schakelen tussen verschillende zangstijlen zonder dat je stem daaronder lijdt – dat maakt je een heel breed inzetbare artiest die alles uit zijn of haar carrière kan halen.”

Ondanks haar overvolle schema geniet ze enorm van haar succes. “Zolang je goed voor jezelf blijft zorgen, is zo’n zwaar programma te doen. Veel slapen en goed eten.” En het gevoel dat ze op het podium krijgt, geeft haar heel veel energie. “Het allerleukste aan dit vak vind ik het combineren van zang en spel. En dat ik met zulk talent op het podium mag staan dat mij ook blijft ontwikkelen. Het laatste nummer van Mamma Mia was voor mij – iedere voorstelling opnieuw – een prachtig moment. In een van mijn laatste voorstellingen stond een oud echtpaar op om mee te dansen, naast hen zaten tientallen kindertjes uit volle borst mee te zingen – dat zijn mooie dingen voor een artiest. Het is geweldig om mensen een avond te bezorgen die ze niet meer vergeten.”

Inmiddels heeft Den Besten haar laatste voorstellingen in Mamma Mia gespeeld en neemt ze even een tijdje rust. “Ik had de mogelijkheid een tweede jaar te blijven in de rol en ondanks dat dat de veiliger optie was, wil ik mezelf blijven uitdagen en risico’s nemen. Als je in een musical staat die al jaren speelt ben je bijna onderdeel van een machine, dus wil ik zorgen dat ik mezelf creatief wakker houd. Ik wil nog heel graag tijdens festivals in de modder spelen, onderdeel zijn van een nieuwe voorstelling waarin er nog totale vrijheid is en wil me meer richten op TV en film. En komt mijn droomrol voorbij, dan teken ik zo weer voor een jaar. Ik heb nooit één specifiek doel voor ogen gehad. Juist de afwisseling maakt het voor mij spannend. Het belangrijkste is dat ik mezelf wil blijven prikkelen en ontwikkelen. En zodra het juiste op mijn pad komt, ga ik er voor de volle 100 procent voor.”