Joël Vuik

Iedere maand maak je in deze interviewrubriek kennis met de beste muzikanten, dansers en circusartiesten van morgen. Deze keer: Joël Vuik (28), student Klassieke Zang.

Gefeliciteerd, je won de publieksprijs tijdens de Prix d’Harmonie. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

¨Ik vind het altijd belangrijk om alles uit het hoofd te zingen; dan kan ik veel beter communiceren met het publiek. Ik denk dat dat een grote rol heeft gespeeld bij het winnen van de Prix d´Harmonie. Veel zangers zingen tijdens een optreden van de bladmuziek. Ik zong deze avond het oratorium Messiah van Georg Friedrich Händel, over de terugkomst van Jezus. Ik beeld me in dat ik een predikant ben die iets belangrijks te vertellen heeft. Je moet het publiek echt bij de hand nemen en ze uitnodigen mee te reizen door jouw verhaal. Ook maak ik vaak wat grapjes voordat ik begin met zingen. Dat helpt ook altijd wel, haha.”

Je bent countertenor; hoe ben je dat geworden?

“Ik studeerde al zo´n twee jaar Docent Muziek toen docent Winanda van Vliet mij de tip gaf naar countertenoren te gaan luisteren. Ze dacht dat mijn stem daar heel geschikt voor zou zijn. Ik heb thuis meteen Andreas Scholl en Michael Chance opgezet. De klank van hun stemmen was totaal nieuw voor mij. Ik vond het prachtig, hun stemmen zijn zo aangenaam en warm! Ik was meteen verkocht. Vooral de manier waarop ze hun kopstem gebruiken, vind ik geweldig. Ik heb daarom in mijn derde jaar van Docent Muziek auditie gedaan voor de afdeling Klassieke Muziek. Omdat ik het belangrijk vind ook les te kunnen geven, wilde ik beide opleidingen afmaken. Ik vind het erg leuk mijn eigen kennis door te kunnen geven aan een nieuwe generatie.”

Op 29 juni was je eindexamen in de Doelen. Hoe was het?

“Het was geweldig! Samen met klasgenoot Loes Cools verzorgde ik een avond in de Jurriaanse Zaal. We hebben ervoor gekozen het groots aan te pakken, mede omdat ik het belangrijk vind om te leren hoe je een concert voor jezelf faciliteert. Als net afgestudeerde ben je musicus, manager én booker. Gelukkig gaat het regelwerk allemaal behoorlijk goed. Ik heb subsidie aangevraagd en als ik die binnen heb, gaan we spelen met het ensemble Os Orphicum onder leiding van dirigent Iason Marmaras. Dat vind ik geweldig! Ik zal allerlei stukken ten gehore brengen; variërend van werk gecomponeerd in de vroege Renaissance tot nieuw repertoire, van Codarts-alumni als Enis Gümüs en Albert Manders. Ik heb er ontzettend veel zin in. Tot die tijd oefen ik bijna elke dag!”

Wat is je favoriete plek in Rotterdam?

“De Doelen. Ik werk daar nu als publieksmedewerker; het grootste voordeel van dat baantje is dat ik naar alle concerten kan. Ik ga zo vaak mogelijk, ik vind het een erg prettige zaal. De akoestiek is geweldig; je kunt echt àlles horen. Als je de bladmuziek meeneemt, kun je alle lijnen van ieder instrument precies volgen. Dat kan op geen andere plek in Nederland.”

Codarts is voor mij…

“…een plek waar ik me op een veilige manier optimaal heb kunnen ontwikkelen. Bij Codarts lopen op dit moment geen andere countertenoren rond, en dat is voor mij wel prettig. Ik ben pas op late leeftijd begonnen als countertenor en dan is het fijn niet zo veel concurrentie te hebben. Codarts heeft daarnaast ijzersterke docenten. Ik vind bijvoorbeeld onze taalafdeling de beste van Nederland. En de kantine heeft het uitzicht van een chique penthouse. Waar vind je zoiets nou?”