“Ik wil niet spelen in een band die avond na avond hetzelfde doet”

Nog geen jaar geleden studeerde Jimmi Jo Hueting (24) als master Jazz drums af aan Codarts. Het nummer Act of leaving dat hij onder de naam Jo Goes Hunting vanuit zijn kleine opnamestudio de wereld instuurde, was snel daarna te horen op radiozenders over de hele wereld. Mexico, Amerika, Australië; overal kunnen muziekliefhebbers zijn avant-gardistische popsound waarderen. Het nummer, vol synthesizers en galmende meerstemmige zang, is inmiddels al meer dan een half miljoen keer gestreamd.

Hueting heeft alle muziek voor zijn EP Glow, waar Act of leaving onderdeel vanuit maakt, zelf ingespeeld. En eigenlijk doet hij dat al jaren. Op de middelbare school in Nijmegen begon hij met drummen en het maken van hip hop beats. Snel daarna maakte hij zich allerlei instrumenten eigen en begon te zingen. Op Codarts sloot hij zich elke week op in de compositiestudio en bestudeerde de mogelijkheden van modulaire synthesizers. “Ik vind het leuk om alles uit te proberen en die experimenten te vertalen naar mijn muziek.” Hueting heeft zelf dan ook zo’n elf analoge synthesizers en allerlei kleine snaarinstrumenten. Daarnaast heeft hij een lichte obsessie voor apparaten, zoals zijn Critter and guitari’s Organelle. “Met sommige apparaten neem ik geluiden op. Dat kan van alles zijn; van pratende mensen in een trein, tot een drilboor die een gebouw kapot maakt.”

Ik vind het leuk om alles uit te proberen en die experimenten te vertalen naar mijn muziek.

Zegt Jimmi Jo Hueting.

Al die geluiden, apparaten en instrumenten zijn belangrijke schakels in de zoektocht naar het ultieme resultaat. “Ik streef naar het beste. En als ik in mijn eentje vier uur lang aan vier maten werk, en die op allerlei instrumenten uitprobeer, dan klinkt het eindresultaat gewoon beter dan wanneer een gitarist het er in een keer opknalt.”

Toch speelt Hueting de laatste tijd ook steeds vaker samen met een band. Grotere naamsbekendheid betekent meer optredens en daar hoort nu eenmaal een goede band bij. “Uiteindelijk gaat het voor iedere muzikant om het live optreden. Op het podium komt het puntje bij paaltje en dan kan je niet in je eentje een beetje slap gaan staan ouwehoeren over je album. Daarnaast vind ik het ook wel te gek en een mooie aanvulling op mijn andere manier van werken. De energie die kan ontstaan tussen verschillende muzikanten is niet te bevatten.”

Hueting heeft daarom de keuze gemaakt live geen gebruik te maken van computers, die hij wel in de studio gebruikt. “Dat heb ik geleerd tijdens mijn jazz opleiding; live muziek mag leven, ademen en veranderlijk zijn. Het mag je overvallen en verrassen.” En dat geldt volgens Hueting voor zowel het publiek als voor de muzikanten zelf. “Daarom zijn we bijvoorbeeld ook van plan om op het podium meer te gaan improviseren. Ik wil niet in een band spelen die avond na avond hetzelfde staat te doen.”

Volgens Hueting is het daarom belangrijk nooit tevreden te zijn, jezelf te blijven uitdagen en altijd te streven naar afwisseling en een hoger niveau. “Kijk bijvoorbeeld naar de legendarische Sonny Rollins; die man is 86 jaar oud en oefent nog steeds iedere dag op zijn saxofoon.  Zo’n mindset moet je volgens mij hebben.”

Website: http://jogoeshunting.com