Codarts nieuws

Winnaar Erasmus Jazz prijs: het Liberati Quartet

Het Liberati Quartet won de tweeëntwintigste Erasmus Jazz Prijs.

Lees meer
Achter de schermen

Big Day Festival: Timoteo Carbone

Het Big Day Festival, zaterdag 1 april 2017, de Doelen, Rotterdam. In de aanloop naar dit festival spreken we in deze rubriek, *Big Talk* met mensen die betrokken zijn bij het evenement. Wat treft de bezoeker van het Big Day Festival aan in de Van der Mandele Zaal? “Die zaal is donker. Er klinkt muziek en er staat een groot bewegend object, een soort mechanische danser, met een kleine stoel ernaast. Het is alsof de bezoeker een tombe betreedt. Hij of zij kan vrij door de ruimte lopen om die te onderzoeken en de performance op zich te laten inwerken.“ Gaat het om elektronische muziek? “Het is een combinatie van elektronische en akoestische muziek. De afdeling compositie heeft hier op school de beschikking over een geweldige studio, vernoemd naar de Nederlandse componist Ton Bruynèl. Ik heb gebruikgemaakt van allerlei bijzondere elektronische apparaten die in die studio aanwezig zijn. Mijn compositie staat op tape. Tijdens de performance wordt die gespeeld op een quadrifonische installatie.” Wat wil je vertellen met je performance? “De performance veroorzaakt visuele en akoestische prikkels, de bezoeker moet daar zelf zijn of haar verhaal bij maken. Op 1 april vertel ik desgevraagd graag wat míjn verhaal is. Overigens ben ik op het Big Day Festival ook actief in een trio dat elektrische gitaar speelt met strijkstokken.” Wat is je favoriete plek in Rotterdam? “Eigenlijk zeg ik dat liever niet, want als anderen deze plek ontdekken, is het er misschien gedaan met de rust… Maar goed, ik kom heel graag in de Historische Tuin Schoonoord, naast Het Park bij de Euromast en schuin tegenover de Kunsthal en het Natuurhistorisch Museum Rotterdam. Heel mooi. Er staat onder meer een Japanse ginko en in de vijver zwemmen Japanse karpers.” Codarts is voor mij… “…de afdeling compositie. Dankzij de persoonlijke band met mijn docenten, Peter-Jan Wagemans en René Uijlenhoet, en met mijn collega-studenten …

Lees meer
Achter de schermen

Danser Gianinni Semedo Moreira geeft gastles bij Codarts

Het lukte Gianinni Semedo Moreira als een van de weinige dansers het te maken in Amerika.

Lees meer
Achter de schermen

Codarts-vloggers: Beau & Edoardo

Codarts heeft sindskort vier Codarts-vloggers die je via filmpjes een kijkje bieden in hun leven als artiest.

Lees meer
Achter de schermen

Codarts-vlogger: Maaike

Codarts heeft sindskort vier Codarts-vloggers die je via filmpjes een kijkje bieden in hun leven als artiest.

Lees meer
Achter de schermen

Bass & Drum Masters

Donderdag 15 maart organiseerde Codarts i.s.m de Slagwerkkrant en De Bassist het nieuwe evenement Bass & Drum Masters. De redactie van de Slagwerkkrant en De Bassist deed liveverslag van deze fantastische dag.

  Lees meer
Achter de schermen

Big day festival: Liza van Brakel

Het Big Day Festival, zaterdag 1 april 2017, de Doelen, Rotterdam.
In de aanloop naar dit festival spreken we in deze rubriek, *Big Talk* met mensen die betrokken zijn bij het evenement.

Lees meer
Codarts onderzoek

Twee RASL-projecten gehonoreerd

Onderzoeken: ‘gaming en klassieke muziek’ en ‘de waarde van de lokale live-popmuziek sector’

Lees meer
Achter de schermen

Big day festival: Kaori Neus

Het Big Day Festival, zaterdag 1 april 2017, de Doelen, Rotterdam. In de aanloop naar dit festival spreken we in deze rubriek, *Big Talk* met mensen die betrokken zijn bij het evenement. Op 1 april wordt de compositie VOTE for cannibalism die jij maakte voor the Contemporary Big band opgevoerd. Wat kunnen we van deze compositie verwachten? “VOTE for cannibalism kent zowel typische jazz elementen als meer klassieke aspecten. Het stuk wordt gezongen door twee soprano’s: Frederike Palmen en Nina Künzel. Als de luisteraar goed luistert zal hij/zij ontdekken dat het over kannibalisme gaat, een onderwerp dat mij intrigeert. Kannibalisme is natuurlijk gruwelijk, maar ik vind het interessant om zaken waar iedereen van gruwelt in een humoristisch perspectief te plaatsen. Zo zou kannibalisme bijvoorbeeld de wereldwijde hongerproblematiek kunnen oplossen, het zou overbevolking kunnen tegengaan en het zou mensen dwingen meer van het leven te genieten: je kunt immers ieder moment opgegeten geworden. Ik ben benieuwd hoe mensen reageren op deze boodschap met een vette knipoog.” Wat vind je ervan om deel te nemen aan het Big Day Festival? “Leuk! Ik vind het vooral erg interessant dat er op deze dag verschillende stijlen samenkomen. Daar leer je als compositiestudent heel erg veel van. Ik ben van mening dat je als jazzcomponist ook klassieke muziek moet kunnen combineren en andersom. Daarom schakel ik in mijn compositie ook tussen bijvoorbeeld jazz en klassiek. Ik denk dat dat de taak is van een hedendaagse componist: loskomen van oude tradities en daaruit nieuwe muziek creëren.” Waar kijk je het meest naar uit? “Naar het luisteren naar muziek van andere componisten. Ook ben ik heel benieuwd wat de andere afdelingen van Codarts allemaal gaan laten zien. Ik ben met name geïnteresseerd in de Dans- en Circusafdeling, omdat ik daar in de dagelijkse praktijk het minste mee te maken heb. Ik laat me verrassen en …

Lees meer