Drie vragen aan….Camiel Corneille

Je bent in 2015 afgestudeerd aan Codarts en hebt nu al een eigen circusgezelschap. Vertel.
“Iedere circusstudent die afstudeert aan Codarts maakt met de hele klas een afstudeervoorstelling. We hadden het jaar voor ons afstuderen al de wens uitgesproken om als groep te gaan samenwerken in de toekomst. Van de vijftien klasgenoten staken uiteindelijk tien de koppen bij elkaar; vlak daarna was ons collectief Penguin Productions geboren. Het was nog nooit gebeurd binnen Codarts Circus Arts dat zo’n grote groep studenten samen verder ging. Het was best wel eng. Hoe zet je uit het niets een collectief op? Onze eerst stap in de buitenwereld was het aanpassen van de voorstelling, zodat we ermee konden gaan touren. Daarna hebben we contact gezocht met bookers en zijn we na gaan denken over onze PR.”

Wat voor soort circusvoorstellingen maken jullie met Penguin Productions?
“Het traditionele circus is opgebouwd uit losse acts, met artiesten die voor één kort moment shinen in de spotlights. Het publiek klapt voor mooie en indrukwekkende trucs, maar ziet niet altijd de underdogs in de show. In partneractrobatiek wordt bijvoorbeeld vaak geklapt voor de flyer terwijl de onderman, die net zo’n belangrijke prestatie levert om de act te kunnen laten slagen, nooit speciaal applaus krijgt. Wij zien circus op een andere manier. Als iets wat we met zijn allen tot stand brengen. Daarom houden wij ons decor (een gigantische stellage) bijvoorbeeld gedurende de hele voorstelling zelf vast. We zijn als zeilers in de masten van een groot zeilschip; alleen samen komen we vooruit. Daarnaast gaat circus voor mij over spanning en controle. En het loslaten van die controle. In die strijd betrekken we ook het publiek. Zo jongleren we tijdens onze voorstelling Tension Trail bijvoorbeeld met smartphones uit het publiek. Je smartphone weggeven, met daarop al je foto’s, telefoonnummers en herinneringen, is natuurlijk het ultieme hedendaagse voorbeeld van controle verliezen.”

Behalve Penguin Productions doe je nog meer. Kun je daar wat over vertellen?
“Voor iedereen binnen ons collectief geldt dat we ook andere dingen doen. Iedereen zoekt zijn eigen weg en is juist daarom van toegevoegde waarde binnen Penguin Productions. Ik dans bijvoorbeeld momenteel in de voorstelling Ariadne auf Naxos van de Nederlandse Reisopera. Het is geweldig om als circusartiest mee te werken aan zo’n grote opera. Je leert op een hele andere manier werken dan je gewend bent. Zo is er een scène waarin we een operazangeres moeten liften. We tillen haar op onder haar benen en heupen, want als je haar optilt bij haar borstkas dan kan ze bepaalde hoge noten niet meer halen. Dat leert je heel anders naar een artiest en de opbouw van een voorstelling kijken. Bij een operazangers is haar stem het belangrijkste instrument, dus daar moet het meeste rekening mee gehouden worden. Terwijl bij ons het lichaam altijd op nummer één staat.”